LLIBRE SOBRE ELS DIARIS DE LA GUERRA D'E. GÓMEZ SERRANO

El pròxim dimarts 2 de desembre, a les 20.15 h i a la Seu Universitària d'Alacant, tindrà lloc l'acte anual en què l’Arxiu de la Democràcia homenatja als nous donants. Com és habitual, l'acte estarà presidit pel rector de la Universitat d'Alacant, Ignasi Jiménez Raneda, qui lliurarà a tots els donants de l’obra escultòrica realitzada en ceràmica per Arcadi Blasco.

Durant aquest acte, es presentació del llibre Diarios de la Guerra Civil de Eliseo Gómez Serrano (1936-1939), a partir de la transcripció crítica realitzada per Francisco Moreno i Beatriz Bustos. Es tracta d'uns diaris inèdits redactats pel mestre republicà, en els quals recull el dia a dia de la contesa a Alacant. Els diaris, ocults a casa d'Eliseo Gómez, van ser descoberts fa uns quants anys i donats a l'Arxiu de la Democràcia de la Universitat d'Alacant, on s'ha dut a terme una intensa tasca de restauració, transcripció i anàlisi perquè siguen publicats. Els transcriptors de l'obra, Francisco Moreno Sáez i Beatriz Bustos Mendoza, ambdós historiadors, coincideixen a assenyalar que es tracta d'un dels pocs testimoniatges que es conserven sobre els fets de la Guerra Civil a la ciutat d'Alacant. L'obra s'ha completat amb imatges de l'arxiu familiar i el diari, també inèdit, escrit per la vídua d'Eliseo, Emma Martínez Valls, des de la seua detenció el 3 d'abril del 39 fins al 24 d'abril, dia del seu aniversari de boda, en què relata l'angoixa per la incertesa davant la desaparició del seu marit.

Eliseo Gómez Serrano va ser catedràtic i director de l'Escola Normal de Magisteri d'Alacant. Va ser elegit regidor de l'Ajuntament en 1931, en les eleccions que van constituir l'arribada de la II República. Posteriorment, en les eleccions de 1936 va ser triat diputat per Izquierda Republicana. En els diaris que ara s’han publicat, Eliseo recull les vicissituds de la guerra i la situació internacional, a més dels canvis d'ànim personal i del seu entorn familiar i social. Convençut que la seua actuació havia sigut la correcta, en acabar la guerra es va quedar a Alacant, on va ser immediatament capturat, jutjat en consell de guerra sumaríssim, condemnat a mort i executat al maig de 1939.