LA GUERRA PEL TALENT, A DEBAT A LA SEU DE BIAR

El passat 27 de març, un nodrit grup de directius de recursos humans del País Valencià es va reunir a la Seu Universitària de Biar, per a debatre sobre una guerra en la qual estan immerses actualment moltes empreses: la guerra pel talent. Hi eren presents directius d'empreses com Ono, Ecisa, Alcoa, CAM o Baleària, entre d’altres.

Entre les conclusions a què van arribar, hi destaquen els entorns competitius i els avantatges diferencials entre les empreses per la capacitat d’atraure, retenir, motivar i desenvolupar els millors treballadors. No obstant això, els participants van reconèixer que, en la majoria de les polítiques i plans de recursos humans, continua faltant especificar tant el tipus de talent que cal gestionar com les eines concretes per a desenvolupar-lo. Tot i que s'admet que hi ha diferents tipus de talent, aquest no és encara inclòs de manera operativa en els plans.

Malgrat que totes les classes de talent (tècnic, creatiu, relacional, comercial o directiu) són importants, el talent directiu és el que major impacte té en l'èxit de les organitzacions, perquè la capacitat d'executar una estratègia és més important que l'estratègia en si. A més, la capacitat de lideratge no depén del coeficient intel•lectual ni dels coneixements professionals, sinó de les competències. El terme competència aglutina un conjunt variat de característiques personals que distingeixen els millors i que van més enllà dels resultats acadèmics i el quocient intel•lectual. Es presenta com la manera de poder operativitzar el talent de manera que puga ser inclòs en les pràctiques dels professionals de recursos humans.

El talent, siga quin siga, representa un conjunt o combinació de diferents tipus de competències. Les que es consideren més importants són l’autoconeixença, l’automotivació, l’organització i l’actuació (iniciar accions, compartir-les amb altres, solucionar problemes, impactar en altres, crear relacions, regular energies). Les eines d'intervenció per al desenvolupament del talent combinen aquests ingredients: centrar-se en les competèncias crítiques per al negoci, identificar fortaleses i punts de desenvolupament, elaborar plans d'acció per a la millora de les competències i emprar eines de suport com l’entrenament (coaching) personalitzat.

El grup d'experts va proposar que les universitats haurien de formar professionals en les competències clau per a l'acompliment de la funció executiva i directiva i preparar-los perquè puguen ocupar llocs amb major eficàcia de responsabilitat en l'àrea de desenvolupament directiu, de gestió del talent, de formació, de consultoria de desenvolupament, d'exercici de la direcció.