LA V LLIGA DE DEBAT DE LA XARXA VIVES SE CELEBRA EN LA UA

Cinc estudiants representen a la Universitat d'Alacant (UA) en la V Lliga de Debat Universitari, organitzada per la Xarxa d'Universitats Institut Joan Lluís Vives, que enguany se celebra en la Sala Aifos del campus universitari del 25 al 28 de març. Segons destaca el capità de l'equip de la Lliga de Debat i estudiant del doctorat de Filologia Catalana Andreu Vaig sentir: “L'art de la oratoria és alguna cosa molt important en la vida professional i, no obstant això, en l'àmbit acadèmic no es fomenta, són molt pocs o quasi inexistents els exàmens orals en la Universitat i la Lliga de Debat permet la formalitat del discurs parlat en públic”. A més de Vaig sentir, integren l'equip Marc Palomares, María del Carmen Sansano, Samuel Ortiz i Vicent Solbes. El preparador de l'equip és el professor de Filologia Anglesa de la UA José Ramón Belda, qui explica que “ha estat una experiència gratificant en la qual he après molt dels alumnes, que estan molt motivats, perquè a més de raonar sobre el tema proposat la Lliga afavoreix l'atenció cap a les opinions dels altres”.

La finalitat de la Lliga de Debat és fomentar l'ús de la paraula mitjançant un enfrontament dialèctic entre diferents equips. Mitjançant un sorteig, els deu equips han de defensar una posició a favor o en contra sobre el tema escollit, que enguany és La globalització aporta millores substancials en la qualitat de vida dels persones? Les universitats participants són la Universitat d'Alacant, la Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat de Barcelona, Universitat Jaume I de Castelló, Universitat Miguel Hernández d'Elx, Universitat de Lleida, Universitat Oberta de Catalunya, Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Politècnica de València i la Universitat Ramon Rull.

Per la seua banda, l'estudiant de doctorat de Geografia i membre de l'equip, Samuel Ortiz, apunta pel que fa al tema que “és interessant conèixer un fenomen que afecta a tot el món i, a més, les diferents perspectives, al marge de la meua opinió personal”, al mateix temps que afig que “és d'actualitat i molt atractiu des de tots els àmbits, com el cultural, polític o social”. Així mateix, el català és la llengua vehicular de la competició i, segons Ortiz, el debat “serveix per a normalitzar la llengua en tot el territori dels Països Catalans”. En la discussió es valora capacitats com el treball en equip, la solidesa de les argumentacions, la fluïdesa en les intervencions, així com la correcció tant semàntica com formal.

Para Faust Ripoll, coordinador de la Lliga de Debat en la UA, que se celebre enguany en la UA “suposa una mostra més del compromís de la Universitat amb els alumnes, així com també amb la labor formativa dels mateixos, ja que la finalitat de la Lliga de Debat és la de fomentar l'ús de la paraula, debatent un tema polèmic i d'actualitat, de forma raonada i educadamente, que de vegades és l'antítesi del que veem en la televisió”. “Es tracta de desenvolupar un debat bé argumentat, sense demagògia”, postil·la Ripoll.

Ricard Cabedo, fiscal cap del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana; Emilia Caballero, adjunta primera de la Sindicatura de Greuges de la Comunitat Valenciana; i Ignacio Jiménez Raneda, rector de la UA formaran, entre uns altres, part del jurat de la final de la V Lliga de Debat. Entre els membres del jurat de les eliminatòries figuren els periodistes Pere Rostoll i Pere Miquel Campos, a més de María Soler i Gloria Gómez, professores de l'IES Figueres Pacheco; Ismael Vicedo, vocal de La Cívica-Escola Valenciana i Vicent Berenguer, director de l'IES Cap de l'Horta d'Alacant, entre uns altres.

Les eliminatòries se celebraran el dimecres 25 de març de 14:30 a 20:15 hores, el dijous 26, començarà a les 9:00 hores i finalitzarà a les 20:15 hores, i el divendres 27 la sessió es desenvoluparà entre les 8:30 hores fins a les 21 hores. La final tindrà lloc el dissabte 28 a les 12:30. La UA ha participat en la Lliga de Debat en els últims tres anys i el palmarès del seu equip en les anteriors edicions ha estat subcampeones en el curs 2005-2006 i campions en el curs 2006-2007.

El poder de la paraula

Així mateix, coincidint amb el desenvolupament de la Lliga de Debat, en la Sala Aifos de la UA, del 23 al 28 de març, es realitza el taller “El poder de la paraula: debats en la Universitat d'Alacant”, organitzat pel secretariat de Cultura de la UA i impartit per la professora Sandra Montserrat. Segons Montserrat “l'ús de la paraula és l'element clau sobre el qual descansa la democràcia, ja que la paraula substitueix per força bruta i alimenta els arguments que es fan servir en qualsevol discussió o debat”. Les persones interessades en aquest taller poden matricular-se en el Punt d'Informació de Cultura, en el telèfon 965903725, en el correu ofi.cultura@ua.es i on line en http://www.veu.ua.es