LA UA PARTICIPA EN EL PROJECTE "LES PETJADES DE LA BARRACA"

La Societat Estatal de Commemoracions Culturals (SECC), sota la coordinació del Ministeri de Cultura, ha dissenyat, un any més i per a l'estiu de 2009, el programa cultural “Les petjades de La Barraca”, amb el qual rememora una de les empreses més destacades en el terreny de les arts i les lletres espanyoles: la de La Barraca per Federico García Lorca entre 1932 i 1936

En aquest nou programa, la SECC es disposa a dur per tot Espanya ―de la mà de sis companyies de teatre pertanyents a les universitats d'Alcalám Alacant, José Estruch-RESAD, Granada, Carles III de Madrid i Múrcia-Puerto Rico― obres de Lope de Vega, amb l'incentiu que s'han escollit textos que solen quedar al marge dels repertoris tradicionals de l'escriptor.

Les obres La niña de plata; La hermosa fea; El desdichado por la honra. Cuento trágico; Quien todo lo quiere; La villana de Getafe i La Gatomaquia recorreran quasi un centenar de localitats dividides en sis rutes: Extremadura, Andalusia i Castella-la Manxa; Castella-Lleó i Navarra; Castella-la Manxa i Andalusia; Galícia, Astúries i Cantàbria; Madrid i Canàries i la Ruta per Espanya per al nou públic, respectivament.

Amb relació a la Universitat d'Alacant, la primera representació de l'Associació Cultural de Teatre Universitari (ACTUA), que integra exalumnes de l'Aula de Teatre de la UA, en col·laboració amb l'Aula de Teatre actual de la citada institució, tindrà lloc el pròxim 3 de juliol. Quien todo lo quiere serà l'obra que la companyia interpretarà a la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials d'Alcalá d'Henares, a partir de les 21.00 hores. Després d'aquesta actuació, l'obra itinerarà per onze localitats del nord d'Espanya com Cangas (Astúries), San Vicente de la Barquera (Cantàbria), Alfaya de Tui (Pontevedra) i Ortigueira (Corunya), entre unes altres.

Les sis companyies han preparat el text, convenientment adaptat als nostres temps, i el muntatge de l'obra tenint en compte la distància que va de l'experiència de La Barraca de García Lorca als nostres dies. Açò ha fet necessari un ajustament de plantejaments en la forma de representació, tot i que s'ha deixat als grups llibertat per a adequar el projecte al moment en què vivim. Així mateix, s'ha insistit a partir d'una sèrie de supòsits estètics que recorden, de manera precisa, l'experiència lorquiana. Els grups han triat llocs que solen quedar al marge de les gires de teatre dissenyades per les companyies convencionals i geogràficament distants de les seues residències, amb la finalitat de poder continuar les seues actuacions, al llarg del pròxim curs acadèmic, en ciutats pròximes a les seues seus.

Engegada del projecte

El projecte “Les petjades de La Barraca 2009” es va presentar el passat 18 de juny al paranimf de la Universitat d'Alcalá, en el marc del V Centenari del primer curs acadèmic impartit en aquesta universitat, en un acte que va comptar amb les intervencions del rector de la Universitat d'Alcalá, Virgilio Zapatero; la presidenta de la Societat Estatal de Commemoracions Culturals (SECC), Soledad López, i César Oliva, assessor de teatre de la SECC i director del projecte Les petjades de La Barraca. A l'acte també van assistir representants de les universitats que intervenen en el projecte. Després de la presentació, l'Aula de Teatre de la universitat amfitriona va començar les seues representacions amb la posada en escena de La niña de plata. Durant els dies 3 i 4 de juliol Alcalá, localitat d'inici de les sis rutes, es convertirà en el centre del minifestival “La Barraca en Alcalá”, en el qual les cinc companyies restants representaran les obres de Lope de Vega que conformen aquest projecte. Després del seu pas per Alcalá d'Henares les sis companyies de teatre començaran el seu recorregut durant tot el mes de juliol per quasi un centenar de localitats de tot Espanya.