ALUMNES DE LA UA TRADUÏXEN UNA OBRA DE GIANINA CARBUNARIU

El pròxim 1 de desembre, coincidint amb la clausura del la II Setmana Cultural Romanesa d'Alacant i amb el Dia Nacional de Romania, es representa al paranimf de la UA, a les 20.00 h, l'obra Stop the Tempo, de Gianina Carbunario, a càrrec de la companyia Por què no, dirigida per Valentin Potrivitu. L'obra s'emmarca en l'intercanvi cultural de la Universitat d'Alacant amb Romania, una relació que es va iniciar al final dels 90, per a promoure l'intercanvi cultural i estrènyer els llaços que uneixen ambdós països.

Quant a l'obra, cal esmentar que el text ha estat escrit per una de les representants de la nova generació d'artistes romanesos que plasma fórmules originals en espectacles inconformistes. El text ha sigut traduït del romanès original per alumnes de l'assignatura Romanès, Llengua D dels estudis de traducció i interpretació de la UA. Tal com assenyala la coordinadora del projecte i directora de la Seu Universitària d'Alacant, Catalina Iliescu: “En 2005 va començar Autors Romanesos Contemporanis a Alacant (ARCA), organitzada pel Vicerectorat d'Extensió Universitària, amb la col•laboració de l'Institut Cultural Romanès i UNITER, que tenia com a propòsit fer un intercanvi de textos teatrals de joves autors romanesos i espanyoles. L'autora romanesa escollida fou Gianina Carbunario i l'espanyola Laila Ripoll”.

Amb els alumnes seleccionats de la primera promoció que van escollir romanès com a llengua D, Dalila Niño, David Grau, Fernanda Bozio del Mastro, Marta Cano, Laura Mas, Santiago Mas i Ana Ortuño, es va fer una “traducció bruta” del text de Carbunario. Després, els alumnes van viatjar a Bucarest, on “van parlar amb l'autora, a qui van comentar els dubtes que havien sorgit, i van visitar el lloc on s'havia estrenat l'obra. En tornar a Alacant es va fer la traducció completa amb la revisió d’Iliescu. Alhora i amb el mateix propòsit, tres alumnes romaneses, Roxana Antochi, Ioana Brumar i Bianca Sandu, van viatjar a Alacant, on van contactar amb Ripoll i van intercanviar les seues experiències amb els alumnes de la UA”. Amb el text definitiu ja a les mans, Valentin Potrivitu va fer-ne el muntatge que s'estrena al paranimf. “L'experiència ―comenta Iliescu― es va plasmar en el llibre bilingüe Teatro con voz de mujer, que va ser publicat en 2008 per una important editorial romanesa”.

En referència a la temàtica de l'obra, Stop the Tempo mostra tres joves al Bucarest de finals dels 90, els quals, amb vint anys, experimenten les mateixes decepcions davant la promesa de llibertat i prosperitat del nou ordre que els seus pares, a causa de la dictadura, els presentaren com a meta material.

Invitacions a la sala Aifos de la UA.

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer