AUTORITATS CULTURALS ROMANESES PARTICIPEN EN UN SIMPOSI

El pròxim 12 de novembre s’inaugurarà, a l’aula magna de Filosofia i Lletres, un simposi sobre traducció i identitat diaspòrica, que durà a la Universitat d’Alacant algunes de les màximes autoritats culturals romaneses. La trobada, que serà inaugurada per l’ambaixadora de Romania a Espanya, Maria Ligor, i el rector de la UA, Ignasi Jiménez Raneda, comptarà amb participacions com el vicepresident de l’Acadèmia Romanesa i membre corresponent de la RAE i una de les principals autoritats en linguística romànica del món, Marius Sala; el director de l’Institut Cultural Romanés de Madrid (ICR), Horia Barna, o la que fóra directora de l’Institut Cervantes a Romania i actual assessora de la Direcció General del Llibre del Ministeri de Cultura, Ioana Zlotescu. L’acte tindrà lloc a les 10.00 h.

El simposi, que està coordinat per la professora Catalina Iliescu, directora de la Seu Universitària d’Alacant, es desenvoluparà entre els dies 12 i 14 de novembre. L’objectiu “és donar a conéixer la literatura romanesa, gran desconeguda a Espanya”, afirma Iliescu, qui insisteix en el fet que en definitiva, “és un apropament a la cultura romanesa, tant a la llengua i la literatura, com als aspectes contrastius d’ambdós llengües”. Iliescu assegura que es tracta “del primer simposi d’aquesta temàtica celebrat a Alacant i, sens dubte, un dels de major rellevància del món tant per la qualitat com per la quantitat de personalitats de la cultura romanesa que aplega”.

Entre els assistents hi haurà Eugenia Popeanga, Luis González, Dinu Flamând, a més de dues editorials valencianes que publiquen literatura romanesa traduïda. El programa es completa amb la projecció d’un documental realitzat pel Taller d’Imatge de la UA i amb l’homenatge al professor Dimitri Irimia, artífex de l’actual col•laboració existent entre el govern romanés i la Universitat d’Alacant. Així mateix, el poeta Dinu Flamând oferirà un recital poètic en la Seu d’Alacant.

Encara que inicialment s'adreça als 80 alumnes de traducció en interpretació de la UA que tenen el romanés entre les seues llengües de treball (la UA és l’única universitat espanyola que oferix el romanés com a tercera llengua estrangera en la llicenciatura), es vol invitar a assistir la comunitat romanesa de les comarques d'Alacant (30.000 persones segons dades del Pla Director d’Immigració i Convivència 2008-2011), així com al públic en general interessat en les relacions culturals hispanoromaneses.

Clausura exposició sobre Sibiu en el MUA
En paral•lel al congrés, les autoritats acadèmiques romaneses aprofitaran per a participar al MUA en l’acte de clausura de l’exposició "SIBIU. Jove des de 1191" que, des del passat dia 28 de setembre fins al pròxim dia 14 de novembre, pot visitar-se a la sala Naies. “Sibiu. Jove des de 1191” és una exposició que naix de la designació en 2007 de la ciutat romanesa de Sibiu com a Capital Cultural Europea. En la mostra, set fotògrafs romanesos aporten les seues diferents visions d'aquesta ciutat sempre sorprenent, lloc de trobada de les cultures.

Programa en el document adjunt

Fitxer adjunt: Programa

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant