DEL MORAT AL NEGRE, A COCENTAINA

Cocentaina va inaugurar els actes organitzats per la Universitat d’Alacant per a commemorar el Dia Internacional contra la Violència de Gènere, amb la mostra titulada “Del morat al negre: violència de gènere a través de la premsa gràfica alacantina”. La inauguració de l’exposició va tenir lloc al Centre Social Real Blanc de Cocentaina, el dilluns 9 de novembre a les 20.00 h. L’acte va estar presidit per l’alcalde de Cocentaina, Francisco Briet, i la vicerectora d’Extensió Universitària, Josefina Bueno, i va comptar amb la presència del comissari de la mostra, Ángel García Catalá, la directora de Secretariat d’Extensió Universitària, Charo Navalón, i el director del Museu de la Universitat d’Alacant, Mauro Hernández.

L’exposició, que forma part dels fons propis del MUA, està integrada per una vintena d’imatges cedides per 11 fotoperiodistes de diversos mitjans de comunicació de les comarques d'Alacant. Es tracta d’una denúncia pública adreçada a sensibilitzar els governs, les institucions públiques i privades, les autoritats locals, les associacions i els particulars sobre la necessitat d’acabar amb qualsevol atemptat contra la dignitat, la integritat i la vida de les dones. Segons el comissari de la mostra, “pensem que la duresa del tema ha d’exposar-se sense veladures, des de l’actualitat i l’impacte d’unes imatges que ens esglaien per la seua irracionalitat”.
Ángel García afirma que “les fotografies mostren els rostres de víctimes i botxins i ens allunyen de les estadístiques anònimes per a convertir-se en el jurat popular que emet una condemna unànime, sense fissures, contra la barbàrie del terrorisme domèstic”. L’objectiu és apropar l’espectador a aquesta greu tragèdia humana i social, des de les referències visuals més pròximes, ço és, a través de les fotografies de premsa que quasi diàriament donen testimoni de la por, el dolor i la impotència que han patit centenars de dones al País Valencià.

Els fotoperiodistes representats en la mostra són Rafa Arjones, Carratalà, Pilar Cortés i J.P. Reina del diari Información; Alex Domínguez, Francisco Guillén, José Iglesias i Roberto Milán de Las Provincias; Pep García Morell i Manuel Lorenzo de l’Agència EFE i Leslie Hevesi, d’El Mundo.

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer