LA VISIBILITZACIÓ DE LA DONA MAGRIBINA

El pròxim 23 de novembre s'obri al públic la mostra “El Magrib amb ulls de dona”, organitzada per Solidaritat Internacional de País Valencià, amb la col•laboració del Vicerectorat d'Extensió Universitària de la UA. S'exposarà fins al 17 de desembre a la sala Trànsit II de la UA i, segons explica el vicepresident de Solidaritat Internacional, Julián Navas González, “la campanya en què s'emmarca l'exposició té l’objectiu de potenciar la creació d'espais de trobada a tot el País Valencià, perquè les dones magribines siguen visibles i puguen transmetre als agents socials elements de la seua situació i cultura, que afavorisquen positivament el desenvolupament dels països dels quals procedeixen”.

Les lluites i activitats de les dones magribines “no han sigut visibilitzades amb justícia i han romàs diluïdes en el marc de les lluites generals dels seus respectius pobles”, afirma Navas. Aquesta invisibilització, unida a altres factors, ha contribuït al tòpic en el discurs occidental que presenta les dones magribines com a víctimes passives d'una repressió secular i mai com a agents actius de dinamisme i canvis en les seues societats.

Per això, aquesta campanya “vol contribuir a desemmascarar els falsos mites que envolten la discriminació i presentar les dificultats de la lluita dels milions de dones magribines que, des de diversos fronts (acadèmic, polític, familiar, professional, etc.), treballen per a aconseguir millores en la situació, no ja només de les dones, sinó de la societat en conjunt”, comenta Navas. Aquestes dones són escriptores, advocades, polítiques, professores universitàries o activistes d'organitzacions de base, pero també esposes i mares, treballadores del camp o empleades de la llar que, des dels seus respectius àmbits, estan generant transformacions. A més de l'exposició els organitzadors han produït un dossier i un DVD, en què mostren la història i la cultura dels països del Magrib i la incidència de les dones en els processos de canvi i desenvolupament socioeconòmic”.

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer