DEMANDA DE L'ESTABILITAT PRESSUPOSTÀRIA EN LES AJUDES AL TEATRE

Avui, divendres 5 de febrer, han conclòs les I Jornades del Projecte Alcover, celebrades a la Universitat d'Alacant, en què s'ha debatut l'estat actual de les arts escèniques que es generen a Catalunya, el País Valencià, Andorra i les Illes Balears. El Projecte Alcover és una agrupació de trenta teatres, la Universitat Jaume I, la Universitat de València i la Universitat d'Alacant, que sorgeix en 1995, amb la finalitat de programar, promocionar i intercanviar obres teatrals als països de parla catalana.

Durant les sessions, que van començar el passat 3 de febrer, representants polítics i programadors culturals han reflexionat sobre cinc temes fonamentals: les dades existents sobre la implantació del teatre en català, l'impacte econòmic, la dramatúrgia catalana, i les possibilitats de crear i triomfar en català i la de traspassar fronteres.

En referència a la implantació, el balanç resulta positiu, amb el 80% de les representacions a Catalunya durant els tres últims anys i el 100% a Andorra i Balears. Al País Valencià, la majoria de les companyies fan els muntatges de manera bilingüe. En el cas del teatre infantil el 95% de les obres es fa en valencià i el d'adults es representa en ambdues llengües segons els territoris.

En el camp de la programació, es distingeix entre grans ciutats com València o Alacant, on no existeix una programació estable en català i en les quals predomina la política de starsystem, i les petites i mitjanes localitats, on si es programa majoritàriament teatre en català.

En el finançament, la Generalitat de Catalunya “ha augmentat en 2010 la quantitat destinada a les arts escèniques en un 9%, mentre que a les altres comunitats i Andorra és necessari incrementar el pressupost”, assenyala el coordinador del Projecte Alcover, Tomeu Amengual, qui creu necessària la creació d'entitats que “faciliten i donen suport a l'intercanvi d'espectacles entre els països de parla catalana”. A més, Xavier Marcé, vicepresident de la productora Focus, ha assenyalat en la seua ponència (“L'impacte econòmic de les arts escèniques”), la “necessitat d'ampliar els mecanismes de finançament en funció del projecte i la companyia” i que “la sostenibilitat dels espectacles ha d'estar d'acord amb els objectius públics”.

Xifres d'estrenes
Pel que fa a les estrenes, Catalunya és el país més prolífic, amb una mitjana de sis-centes estrenes per any. Andorra, que últimament ha començat a realitzar obres de petit i mitjà format, es defineix com un país “receptor de teatre”, que no poder assumir moltes de les despeses i tendeix a la coproducció. A les Balears, fa quinze anys no existia una producció sòlida, una tendència que s'ha invertit en l'actualitat amb 50 estrenes a l'any, encara que l'exportació a altres territoris continue sent una assignatura pendent, com ocorre al País Valencià, amb cent estrenes per any, i Andorra, amb dos per any.

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer