'DIÀLEGS AMB RAFAEL ALTAMIRA', UN REFERENT PER A CONÈIXER LA FACETA HUMANA DEL SAVI

La sala Altamira de la Seu Universitària d’Alacant serà l’escenari de la presentació a Alacant de Diálogos con Rafael Altamira, un llibre en què la néta de l’il•lustre alacantí, Pilar Altamira García-Tapia, fa un recorregut pels punts bàsics de la ideologia, la vida i l’obra del seu avi. L’obra, que es concep com un diàleg imaginari entre l’autora i el seu avi, s’edita amb motiu del centenari de la publicació d’una de les seues obres més conegudes, Mi viaje por América (1910). Segons Pilar Altamira, “és una data que no podia deixar passar per l’enorme transcendència que va tenir per al meu avi i per l’impacte que la seua obra va causar en diversos països”.

L’acte, que tindrà lloc el dilluns 15 de febrer a les 20.15 h, comptarà amb la presència de l’autora, Pilar Altamira, a qui acompanyaran la vicerectora d’Extensió Universitària de la Universitat d’Alacant, Josefina Bueno; la vicerectora de Relacions Internacionals i Comunicació de la Universitat de Múrcia, María de los Ángeles Esteban; Rafael Asín Vergara, professor d’Història de la Universitat de Castella la Manxa; Manuel Alcaraz Ramos, professor de Dret Constitucional de la Universitat d’Alacant; i el director de la Fundació General de la Universitat d’Alacant, Manuel Bravo Lifante.

Després de la presentació, es projectarà el documental Rafael Altamira. Una generación excepcional, realitzat per Álvaro Altamira, que recull els testimonis dels descendents d’alguns dels amics més íntims del savi, com ara Leopoldo Alas, Blasco Ibáñez o Francisco Giner de los Ríos. “Es dóna la meravellosa coincidència que tots els néts d’aquells il•lustres personatges som ara amics i això és el que recull també aquest documental”, explica Pilar Altamira.

El llibre es va presentar a l’Ambaixada de Mèxic a Espanya el passat 27 de gener i Alacant és la seua segona parada. L’obra ha sigut coeditada per l’Editorial de la Universitat de Múrcia (Editum) i la de la Universitat d’Oviedo (Ediuno).

Jurista i historiador, considerat per gran part de la crítica internacional com un dels pares dels hispanistes, Rafael Altamira i Crevea (Alacant 1866 - Mèxic 1951) va ser també pedagog i creador de l’extensió universitària que les universitats duen a terme per a aproximar el seu treball a la societat. Precursor de l’americanisme modern i de la historiografia a Espanya, jutge permanent del Tribunal de Justícia Internacional de l’Haia, estret col•laborador de Francisco Giner de los Rís en la Institució Lliure d'Ensenyança, secretari del Museu Pedagògic Nacional, però també crític d’art, conferenciant i col•laborador en la majoria de periòdics i revistes de la seua època, va ser doctor honoris causa de moltes universitats europees i americanes i nomenat en dues ocasions per al Premi Nobel de la Pau. La seua néta és una de les principals coneixedores de la seua ingent obra, “més que llegir-la, l’he estudiada”, assegura.

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer