LA UA CELEBRA LA SETMANA DE LA LECTURA

El 22 i 23 d’abril, coincidint amb la Dia del Llibre, tindrà lloc a la Universitat d’Alacant la Setmana de la Lectura, una activitat ideada i desenvolupada pels integrants del programa Voluntariat Cultural, dependent del Secretariat de Cultura, que, segons expliquen els coordinadors, Joaquín Quílez i Gonzalo Cao, “és una acció cultural en el campus relacionada amb la literatura que pretén despertar la curiositat de la comunitat universitària”. Així mateix, s’establiran tres racons de lectura i s’organitzarà una lectura pública de poemes de Miguel Hernández.

A més, “la Facultat de Filosofia i Lletres ha organitzat la setmana cultural en aquests dies, en la qual incorporarà activitats de caràcter literari, com la presència dels autors Luis Leante i James Cañón, presentacions de llibres, etc. A això s’afig la proposta d’estudiants de la delegació d’alumnes de fer un intercanvi de llibres”, comenta Quílez.

En el marc de celebració de la Setmana de la Lectura, el 23 d’abril, a les 11.00 i 12.30 hores, el Paranimf de la UA acollirà la representació La sonrisa de Miguel, de Jácara Teatre, dirigida per Juan Luis Mira, a la qual assistiran 1.400 alumnes de centres de secundària. La sonrisa de Miguel és un espectacle sobre textos de Pablo Albo, Jerónimo Cornelles, Pascual Carbonell i Juan Luis Mira, en homenatge a Miguel Hernández que sorgeix a partir d’una idea motriu una miqueta peculiar: mostrar el paral•lelisme entre la vida i la poesia del poeta i les essències del blues. El muntatge arreplega diversos fragments del recorregut vital del poeta oriolà al mateix temps que selecciona alguns dels seus versos menys coneguts per a transmetre com l’estrip de la seua poesia i els lamentables atzars de la seua vida posseïen la mateixa força expressiva que un blues.

Segons explica el director: “Immersos en el treball del muntatge, durant el procés ens anàvem adonant que tant el blues en general com l’experiència vital del poeta tenien un vessant poc explorat que incidia, paradoxalment, en l’optimisme d’algú que s’agarra a la vida malgrat tot. Que Miguel Hernández amagava, després de la ganyota àcida de la seua denúncia, l’optimisme d’una mirada que s’aferrava a la vida. Va ser curiós i fins i tot desconcertant que, explorant els soterranis de la memòria de Miguel, entrevérem uns feixos de llum insospitats.

I precisament aquesta és l’arrel del muntatge, que coincideix amb la celebració de l’any hernandià. Un treball que gira entorn d’una faceta que habitualment ha passat desapercebuda quan s’ha estudiat, recreat, reflexionat sobre la figura d’aquest poeta al qual sempre se li ha identificat amb el seu perfil més amarg. Un espectacle, doncs, optimista, encara que es parle d’algú que va patir la injustícia i la va cridar com ningú.