DANSA, VIDA I COMPROMÍS D'ANTONIO GADES

“Antonio Gades, 60 anys de dansa espanyola”, i “El vent del poble”, de l’artista plàstic Antoni Miró, són els títols de les exposicions sobre el conegut ballarí que s’inauguren el pròxim 12 d’abril, a les 13.00 hores, a la sala Aifos de la UA. La presentació serà a càrrec de la directora de la Fundació Antonio Gades, Eugenia Eiriz, la directora de la companyia homònima, Stella Arauzo, Antoni Miró i el director del Secretariat de Cultura, Carles Cortés.

La primera mostra, organitzada per l’esmentada Fundació, resumeix en 18 panells la faceta artística de l’home que «va revolucionar el món de la dansa espanyola i del flamenc», segons expliquen els seus representants, a través de fotografies, retalls de premsa, cartells, programes de mà i entrevistes. Per la seua banda, “El vent del poble” és una sèrie que integra vint-i-quatre gràfics digitals sobre llenç, en què l’artista alcoià recrea l’expressió i el moviment de la dansa del ballarí, íntim amic seu, a través dels versos del poema de Miguel Hernández, que donen títol a les obres.

Poesia, dansa i pintura
El director del Secretariat de Cultura, Carles Cortés, explica que «l’origen d’“El vent del poble” és el coneixement entre dues figures artístiques capitals en la nostra terra. D’una banda Antoni Miró i, d’una altra banda, l’eldenc Antonio Gades». «L’any 1964, Miró, que llavors tenia vint anys, anotava en el seu dietari l’impacte que li havia provocat el ball de Gades. Tres anys més tard, el pintor el va veure en directe a Madrid, una primera trobada que, posteriorment, es convertiria en una estreta relació d’amistat que va acabar quaranta anys després, amb la mort del ballarí».

En referència a l’obra de Miró, Cortés destaca «l’ús de referents literaris com Ausiàs March, Salvador Espriu, Joan Fuster i Miquel Martí i Pol, entre uns altres. En aquest cas, la poesia més social i crítica del poeta oriolà ha suscitat en el pintor la reflexió sobre una altra de les figures emblemàtiques en la seua formació humana i ideològica: Antonio Gades».

Curiositat, capacitat de treball i desig de justícia
Antonio Esteve Ródenas, més conegut com Antonio Gades, va nàixer a Elda el 1936, en el si d’una família tan humil com segura de les seues conviccions ètiques i polítiques. Als onze anys deixa l’escola i comença a treballar en diferents oficis per ajudar la seua família. Als catorze anys inicia la seua relació amb la dansa que, amb el temps, el durà a ser considerat una de les màximes figures en aquesta disciplina artística. «La curiositat de Gades, la seua capacitat de treball i el seu desig de justícia per a l’ésser humà són part fonamental de la consecució d’aquest assoliment, com també els llocs i el temps en els quals va viure, les seues aficions i la gent que va conèixer pel món des que, sent encara un xiquet, va trobar en la dansa el seu vehicle d’expressió, la seua forma de lluita», apunten des de la Fundació. Les mostres s’exhibeixen fins al 18 d’abril. Entrada lliure.

El 12 d'abril, el Ballet Antonio Gades presenta l'espectacle Fuenteovejuna en el Teatre Principal d'Alacant

Fitxer adjunt: Fullet El vent del poble

Fitxer adjunt: Una de les obres d''Antoni Miró