EL COR QUE CRIDA, EN EL DOCUMENTAL DEL MES

La paraula finlandesa huutaa significa qualsevol cosa que l’home pot fer en veu alta: cridar, xisclar, vociferar, bramar, riure a riallades… I és la paraula que dóna origen al Mieskuoro Huutajat (el cor dels homes que criden), un peculiar cor masculí d’origen finlandès. Vestits amb vestit negre, camisa blanca i corbata elàstica, els membres del cor interpreten el seu repertori cridant. Un documental sobre aquesta peculiar formació es projectarà el pròxim 17 de juny, a les 20.15 h, a la Seu Ciutat d’Alacant, dins del Documental del Mes.

Han passat ja 15 anys des que la idea de crear aquest grup va sorgir en la taula d’un bar. Des de llavors, qualsevol tipus de text és susceptible de ser cridat: textos legals, poemes, manuals d’instruccions, cançons infantils o els himnes dels països que visiten. I és que amb Petri Sirviö com a director, el cor s’ha convertit en un fenomen internacional, i rep la mateixa reacció allà on va: la més absoluta perplexitat del públic. Aquest documental ens brinda l’oportunitat d’acompanyar aquest grup en els seus viatges a França, Islàndia i fins i tot Tòquio.

El director
Mika Ronkainen coneix bé el Mieskuoro Huutajat després d’haver format part d’aquest cor cridaner de 1994 a 1998. A pesar que Screaming men va representar el seu debut en les sales de cinema, alguns dels seus títols previs ja havien sigut premiats i reconeguts per la crítica. És el cas de Before the flood, Father’s day, Oulu Burning i Car Bonus. Les temàtiques socials ambientades al nord de Finlàndia, d’on procedeix, predominen clarament en la seua obra. L’exemple més recent és Freetime mascles, projectada el 2010 en el DocsBarcelona Festival Internacional de Documentals.

Premis
Menció Especial en el Festival Internacional de Documentals de Copenhaguen. Dinamarca, 2003
Festival Internacional de Documentals d’Amsterdam (IDFA). Països Baixos, 2003
Festival de Documentals de Sheffield. Regne Unit, 2004.

Fitxa tècnica
Direcció: Mika Ronkainen
Nacionalitat: Finlàndia (2003)
Durada: 76 minuts