LA PROGRAMACIÓ D'ARTS ESCÈNIQUES ES CONSOLIDA AMB 14.000 ESPECTADORS

Al voltant de 14.000 persones han assistit a les representacions d’Arts Escèniques del programa Paranimf de la UA durant el curs acadèmic 2010-2011. Aquesta xifra mostra la consolidació d’un programa que reuneix una diversa oferta de música, dansa i teatre, amb l’objectiu de difondre activitats culturals escèniques que no s’exhibeixen habitualment en els circuits comercials, dirigides a la formació integral d’un públic jove, i també a la societat en el seu conjunt.

El programa Paranimf es defineix, així mateix, com un espai per a la difusió de l’activitat pròpia de la Universitat d’Alacant, a través dels muntatges de les seues aules de cultura (grups teatrals contemporani, clàssic, Orquestra Filharmònica de la UA, Coral Universitària) i per a l’acostament de la cultura als estudiants de primària i secundària, a través d’activitats dissenyades específicament per a aquest públic com els concerts didàctics de l’OFUA o la Història del Rock, un recorregut per les grans fites d’aquest estil musical.

Durant el segon quadrimestre han trepitjat les taules de l’auditori universitari bandes com Guaraná i Taxi, que n’han omplit la capacitat. Entre les representacions teatrals més vistes destaquen València zombi, de Xavi Castillo; Noche de reyes, l’últim muntatge del Teatro Universitario de la UA, una versió de la comèdia de Shakespeare, i Retrats, el muntatge del Taller de Dansa Contemporània de la UA.

Exposicions de tots i per a tots

Una altra de les línies principals que defineixen el Vicerectorat d’Extensió Universitària és la difusió de la cultura i de temes socials d’interès per a la societat per mitjà de la gestió d’exposicions. Les mostres que integra la UA en la seua programació cultural estan obertes a la participació dels departaments i facultats, que les utilitzen com una eina de suport als continguts docents, com també a les associacions que vulguen aproximar el seu treball a la comunitat universitària i a la societat.

En aquest sentit, el Vicerectorat d’Extensió Universitària disposa de tres espais principals: la sala Aifos, les sales Trànsit i el Museu de la Universitat d’Alacant (MUA). La sala Aifos és un lloc de trobada polivalent que en el qual tenen lloc tot tipus d’activitats culturals com conferències, tallers, projeccions, concerts de petit format, a més de les exposicions esmentades. Las sales Trànsit I, II i III, situades a les zones de trànsit principals dels aularis, estan orientades a la participació de la comunitat universitària en una aposta per fer eixir la cultura de les sales expositives per a trobar-se amb el públic. En tercer lloc, el MUA que, a més d’efectuar una programació de mostres contemporànies de diferents disciplines artístiques, dóna suport als fins de la UA mitjançant la seua gestió expositiva.

Durant aquest curs, a les sales Aifos i Trànsit s’han exposat 34 mostres, en les quals han col·laborat associacions com Medicus mundi, Metges sense Fronteres, el Moviment dels Treballadors Rurals Sense Terra de Brasil, Entrepobles, Associació Nacional d’Estudiants i Investigadors Segle XXI, Amnistia Internacional, i s’han tractat temes com la violència contra les dones en el món, la realitat a Armènia, la teoria evolutiva de Darwin, imatges de fotoperiodisme 2010, Albert Camus, la població civil víctima del conflicte a Colòmbia, dibuixos de dones i les propostes creatives sorgides dels concursos del Secretariat de Cultura en diverses modalitats, entre uns altres.

El MUA, espai multidisciplinari

Per la seua banda, el MUA ha oferit 27 exposicions, a més de visites concertades, tallers didàctics, actes organitzats per facultats i departaments de la UA i altres activitats. En el seu compromís de col·laboració amb la UA, el MUA ha exposat, entre unes altres, “Terra i gent de la selva Lacandona. Fotografies de Martín Barris”, en col·laboració amb el Vicerectorat de Relacions Internacionals i Cooperació; “Lightness2”, amb la col·laboració dels alumnes d’Arquitectura de l’Escola Politècnica Superior de la UA. També destaca la mostra “Convergències i divergències. Said Messari: Fragilitat de paper”, un projecte vinculat al Pla Nacional per a l’Aliança de Civilitzacions del Ministeri de Ciència i Innovació. Així mateix, s’han portat a terme grans exposicions antològiques com la dedicada a l’artista plàstic Antoni Miró.