El model turístic de Benidorm, a debat

Más de cinc milions de visites de turistes internacionals i més de seixanta milions de pernoctaciones anuals converteixen a Benidorm en un dels destinacions turístiques més importants del Mediterrani. Malgrat que les xifres juguen sempre a favor del municipi turístic per excel·lència, sociòlegs i analistes coincideixen a assenyalar que “Benidorm ha d'afrontar profunds canvis, tant de tipus estructural com conjunturals per a poder seguir sent una destinació turística competitiva”.

Tractar de descobrir la clau de l'èxit i debatre entorn de l'aparent incongruència entre els estudis i l'evidència, la Universitat d'Alacant imparteix des d'avui el curs Competitivitat i gestió de destinacions turístiques de sol i platja. El paradigma de Benidorm, dirigit per Tomás Mazón, director de la càtedra d'Estudis Turístics Pedro Zaragoza Orts i professor de la UA.

Mazón assegura que “encara que resulta incomprensible per a molts” per l'obsolet del model turístic que ven, “Benidorm és el tercer centre receptor de turisme a Espanya; el segon d'Europa en ocupació hotelera; una localitat amb un ambient urbà i turístic únic en el qual anualment milions de turistes veuen satisfetes les seves il·lusions i que repeteixen els seus viatges”. No obstant això, tant Mazón com la resta d'experts que participen en el curs, insisteixen en la necessitat que la ciutat escometi una sèrie de reformes per a garantir-se aquest lideratge.

En aquest sentit, el sociòleg Eduardo Mira, assegura que “cal canviar el model d'urbanisme i gestió de la costa. L'ordenament de les ciutats ha de funcionar en altre sentit per a ser més eficient”. També proposa “una diversificació de les activitats complementàries a les clàssiques de sol i platja” per a oferir al turista una oferta el més completa possible.

No obstant això, per a Mario Gaviria, co-autor de l'informe Benidorm, ciutat nova, “Benidorm és la ciutat més sostenible del Mediterrani”.
Segons Gaviria, “les xifres ens diuen que la seva població ha augmentat substancialment des dels anys 70, i no obstant això el consum d'aigua és menor ara que llavors”. Gaviria incideix en aquest sentit, proposant “una gestió orientada cap a l'estalvi energètic”.

El curs, que continuarà fins al dijous, dia 14 de juliol, abordarà en les pròximes jornades qüestions com la repercussió de l'AVE a la província, la repercussió del canvi climàtic en la costa i la necessitat d'un pla renove per a la ciutat. Les classes conten també amb una visita guiada, que contarà amb la presència dels tècnics de turisme de l'Ajuntament de Benidorm, en la qual els participants comprovaran de primera mà quins són les noves propostes turístiques de la localitat.