La UA commemora el Centenari de l'Aviació a Sant Vicent del Raspeig

El pròxim 20 de juliol, la Universitat d’Alacant celebrarà l’acte simbòlic que commemora el centenari del primer aterratge d’un avió en l’antic polígon del Tir Nacional a Sant Vicent del Raspeig, el 29 de juliol de 1911. En concret, l’avió va prendre terra en els terrenys que avui ocupa el campus de la UA. Aquest primer aterratge va ser clau perquè el 1919 aquesta mateixa ubicació física fóra triada per a l’escala a Alacant de la pionera línia postal francesa Compagnie Latécoère ―posterior l’Aéropostale― en la qual treballava l’aviador i escriptor Antoine de Saint-Exupéry, cèlebre autor d’El petit príncep.

Sant Vicent del Raspeig constituïa la parada estratègica en l’itinerari d’una línia aèria que va arribar a connectar Toulouse (França) amb Santiago (Xile), fent escala també a Barcelona, Màlaga, Tànger, Rabat, Agadir i Cap Juby (el Marroc), Saint-Louis (Senegal), Recife i Río de Janeiro (Brasil), Asunción (Paraguai) i Buenos Aires (Argentina). També, i en paral•lel a l’esmentada ruta, van operar dues línies en la mateixa companyia que connectaven, per mitjà d’hidroavions, el port d’Alacant amb Orà i Alger (Algèria).

D’aquesta manera, segons explica la vicerectora d’Extensió Universitària Josefina Bueno, “els terrenys de la nostra Universitat van tenir una posició central i de referència en les relacions entre Europa, Àfrica i l’àmbit mediterrani, un llegat històric i cultural que és necessari reivindicar perquè siga conegut i per a la difusió social d’aquest”.

Per a celebrar el centenari i l’inici d’una sèrie d’activitats culturals que tindran de nexe d’unió la història de l’aviació i el campus de la UA, es farà una lectura pública en diversos idiomes de fragments d’El petit príncep, amb la participació de membres de la comunitat universitària i persones vinculades al projecte. L’acte tindrà lloc dimecres 20 de juliol, a les 12.00 hores, al jardí de l’Hangar, situat als voltants de l’edifici de la Torre de Control. Assistiran a la presentació el rector de la UA, Ignacio Jiménez Raneda, i la vicerectora d’Extensió Universitària, Josefina Bueno, com també professors i alumnat de la UA.

El centenari de l’aviació a Sant Vicent del Raspeig i els actes culturals que es desenvoluparan fins al curs acadèmic 2012-2013 s’emmarquen en el projecte cultural Mouton, la missió del qual és crear una xarxa estable d’intercanvis culturals entre entitats educatives situades en les diferents localitats que, després de la primera guerra mundial europea, van formar part de les rutes comercials d’aquestes pioneres línies aèries.

Fitxer adjunt: Cartell modernista de principis de segle XX