Facebook i tuits en bon valencià

Les xarxes socials formen, cada vegada més, part de la nostra vida i de la nostra quotidianitat, i també de la llengua en la qual ens expressem. Amb aquesta idea, i per aprofitar les possibilitats que ofereixen les xarxes socials, va nàixer En Bon Valencià, “apunts de llengua cada dia per a utilitzar el valencià d'una manera més correcta i adequada”, una iniciativa impulsada per membres de la comunitat universitària de la Universitat d'Alacant en Facebook i Twitter.

En Bon Valencià ens proporciona cada dia, directament en el nostre compte de Twitter o Facebook, xicotetes dosis de correcció lingüística, en el format breu i directe propi dels micromissatges de Twitter. La manera habitual de presentar la informació és destacar alguna paraula o expressió incorrecta i proposar la solució correcta i adequada en un valencià estàndard. De tant en tant, a més, també s’ofereix informació d’interés introduïda amb la fórmula “sabies què...?”.

Són diverses les iniciatives que aprofiten el suport de les xarxes socials per a difondre models de qualitat lingüística i resoldre dubtes als usuaris. Ara bé, segons ens explica Xavier Casero, un dels responsables d’En Bon Valencià, “la pràctica totalitat tenen origen a Catalunya i tendeixen a presentar solucions vàlides per als errors propis d’allà. Trobàvem en falta un perfil que se centrara en l’àmbit valencià i proporcionara solucions valencianes per a errors valencians, ja que això facilita una major identificació dels usuaris”. I sembla que Twitter ha acollit les seues piulades amb entusiasme, perquè en poc més de tres mesos de vida han superat ja els 600 seguidors, “més fins i tot que l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, cosa que ens estimula molt perquè ens fa pensar que el que fem interessa a la gent”.

En Bon Valencià es dirigeix a un públic ampli, des de l’estudiant de secundària fins a usuaris de tota la vida: “Hi ha molta gent que s’estima la llengua i que vol millorar el seu valencià, però que no pot o no vol assistir a classes. Fins i tot hi ha gent que, per edat, no ha pogut estudiar valencià en escola, però a qui els agradaria parlar millor. Per això intentem donar indicacions clares i directes, evitant l’academicisme i els tecnicismes. Intentem difondre un model de llengua estàndard vàlid per a totes les situacions, correcte i adequat, genuí però lliure de vulgarismes. I el denominem «bon valencià» perquè ens sembla una etiqueta transparent amb la qual qualsevol es pot identificar.”

Els apunts que difonen per Facebook i Twitter solen estar relacionades amb qüestions d’actualitat: “no és retalls → retallades”; “no és despegar → envolar-se o enlairar-se”; “no és pitada → xiulada”; “no és pelotó (ciclisme) → pilot”. A més, cada apunt sempre va acompanyat d’un enllaç que l’explica o l’il·lustra, i ací hi ha l’aspecte més singular d’En Bon Valencià davant d’altres iniciatives similars, ja que esdevé una manera de posar en contacte parlants, creadors i mitjans de comunicació a través de les seues anotacions, perquè aquestes sempre van dirigides a la creació en català/valencià, una llengua que està molt present en Internet com a mitjà d'expressió habitual, ja que, segons indiquen alguns estudis recents, actualment ocupa el vuitè lloc entre les llengües més utilitzades en Internet.

Més informació: www.facebook.com/pages/En-bon-valencià/306312269432013