Ràdio-grafia d'un home sol

Per Davide Mombelli

La corbata de Apolo de Javier García-Mauriño. Director de producció: Víctor González Rumayor; escenografia i il·luminació: Agata Le Bris Martínez; vestuari: Rafael Calvo; disseny sonor: Luís Lecea; espai sonor: Ricardo López; direcció: Javier García-Mauriño; intèrpret: Rafael Calvo.
Col·legi Major (Universitat d'Alacant), 31 d'octubre.

El tòpic, quan s'usa, és molt exigent. Si volem que un locutor alcohòlic, cínic, de cinquanta-i-tants anys, increpe els oients del seu programa de ràdio, ha de ser de nit, possiblement després de les dotze, quan el diligent oficinista dorm el son dels innocents, i els insomnes es poden abandonar a imprecacions contra la societat, el sistema, l'església, déu o l'Esperit Sant. És justament a partir d'aquests estereotips que Javier García-Mauriño basteix la seua ficció teatral titulada La corbata de Apolo. Té el mateix nom el programa que condueix l'únic protagonista de l'obra, un corrosiu locutor de ràdio que cada nit entaula amb els seus oïdors un diàleg que té com a leitmotiv la denúncia, més aviat la queixa, d’aquest món absurd i fastigós, fins que uns misteriosos missatges fan que la seua vida, tant laboral com sentimental prenga de sobte un tomb diferent. En el seu afany destructiu, el protagonista no estalvia crítiques a cap estrat de la societat contemporània: ell, «boig de seny», se sent atret pel contrari, una predisposició a fer de la negació un sistema ètic. El seu narcisisme exhibicionista es tradueix en el seu treball, que ell mateix defineix com a «masturbació radiofònica»: en el seu programa mostra un pessimisme militant i un cinisme categòric, una religió, el verb de la qual, un i triple, és menjar-dormir-cardar.

L'escenografia és mínima: una taula d’escriptori, una botella de licor, un micròfon, un ordinador i un rellotge amb la clàssica llumeta roja de les ràdios; aquesta essencialitat, unida a una quasi absència de moviment de cossos i de llum, centra l'atenció únicament en l’autèntic protagonista de l'obra: la paraula. El text és un llarg monòleg del locutor, interromput adés i ara per les intervencions dels oients. El timbre i el to de veu d'un professional com és l'actor Rafael Calvo, així com la seua interpretació, s'adeqüen perfectament a la situació comunicativa que es representa.

L'autor brilla en diverses ocasions i aconsegueix uns girs verbals molt incisius, quasi aforístics de vegades, a través d’un llenguatge que enganxa l'espectador i el mena a un espai interpretatiu liminar, on la il·lusió i la versemblança es confonen i causen en el receptor una sensació d'estranyament. L’obra ofereix, doncs, una reflexió sobre el potencial il·lusori de la paraula, la capacitat manipuladora dels mitjans de comunicació (el quart poder), i la facilitat amb la qual l'espectador, assegut còmodament a la seua butaca, es deixa portar per l'engany.

L'obra tracta, a més, problemes quotidians i vulgars que afligeixen la vida privada, en el conflicte entre el «jo» i un món que esdevé cada vegada més complicat i pervers. Aquesta riquesa temàtica i lingüística, però, no supleix del tot algunes mancances formals: la dificultat d'una posada en escena tan minimalista, el desafiament interpretatiu del monòleg i l'estatisme de l'escena, units a l'excessiva durada de la peça, perjudiquen la sintaxi compositiva i el ritme dramàtic, que flaqueja en diversos moments a causa de la repetició de certs elements, una monotonia trencada només pels misteriosos i amenaçadors missatges, únic coup de théâtre de l'obra.

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer