Del càlcul numèric a la creativitat oberta

Artistes plàstics, enginyers, arquitectes i programadors van ser pioners en generació automàtica de formes plàstiques entre 1965 i 1982

El Vicerectorat de Cultura, Esport i Política Lingüística de la UA inaugura una nova exposició amb la qual comença la programació cultural d'aquest trimestre. La mostra El Centre de Càlcul de la Universitat de Madrid (1965-1982). Del càlcul numèric a la creativitat oberta arriba al MUA gràcies a un acord entre les Universitats d'Alacant, Complutense de Madrid, Pública de Navarra i Politècnica de València, a més d'Acció Cultural Espanyola i Campus d'Excel·lència Internacional de Moncloa. Aquesta exposició, què s'exhibeix a la sala El Cub del MUA, estarà oberta al públic fins al 20 de març.

Centre de Càlcul presenta una interessant reflexió del treball que van dur a terme artistes plàstics, enginyers, arquitectes i programadors en generació automàtica de formes plàstiques al Centre de Càlcul de la Universitat de Madrid (avui Complutense). Aquestes experiències van ser pioneres en el denominat Net-art. L'exposició fa una reflexió i una anàlisi sobre les influències que aquesta entitat va exercir en la investigació, la docència i la incorporació de l'ordinador en l'art espanyol posterior.

Després d'uns primers contactes iniciats el 1965, el Centre de Càlcul es funda el 1966, després d'un acord signat entre la llavors Universitat de Madrid i IBM, i s’inaugura oficialment el 1969. L'equip electrònic cedit per aquesta empresa estava compost per una calculadora IBM 7090 amb capacitat lectora de 250 targetes per minut, una calculadora IBM 1401, una impressora capaç d'imprimir 600 línies per minut i equip auxiliar. A part del servei de càlcul per als departaments de la universitat, es van crear diversos seminaris per a investigar l'ús de les noves tècniques de càlcul automàtic aplicades, entre altres disciplines, a la lingüística, l'arquitectura, l'ensenyament i l'art. Nombroses obres plàstiques sorgeixen d'aquesta experimentació i «Centre de Càlcul» en presenta un recorregut expositiu amb obres dels artistes José Luis Alexanco, Manuel Barbadillo, Manuel Calvo Abad, Gerardo Delgado, Espada i Santacruz Estudio, Tomás García Asensio, José Luis Gómez Perales, Lily Grenham, Manuel Quejido, José María López Yturralde, Luis Lugán, Abel Martín, Jaime Munárriz, Enrique Salamanca, Eusebi Sempere, Soledad Sevilla i la parella Javier Seguí de la Riva i Ana Buenaventura.

A més d'aquesta obra, l'exposició a Alacant inclourà la Col·lecció Ars Citerior, especialitzada en pintura geomètrica espanyola, una cessió que ha sigut gestionada pel personal tècnic del MUA.

Paral·lelament, i dins de la filosofia del MUA, s'ha dissenyat un programa d'activitats integrades entorn de l'exposició amb la col·laboració de l'Escola Politècnica Superior de la UA. El 19 de febrer, els alumnes del Taller de Creació Multimèdia de l'EPS presentaran els seus treballs d'enginyeria multimèdia, que s’exposaran en el MUA fins al 20 de març. La programació inclou un Cicle de Cinema i Informàtica amb la projecció de quatre pel·lícules en versió original: Blade Runner; 2001, odissea espacial; Tron, i Jocs de Guerra. L'entrada serà lliure limitada a la capacitat de la sala polivalent del MUA, els dies 25, 26, 27 i 28 de febrer a les 11.30 hores. Finalment, José Manuel Inesta oferirà un Taller de Composició Musical per Ordinador el 14 de març, d'11.00 a 13.00 hores, en el MUA.