Descoberts a la UA manuscrits inèdits de Mario Benedetti

Mario Benedetti va donar en 2006 la seua biblioteca personal al Centre d'Estudis Iberoamericans que porta el seu nom en la Universitat d'Alacant. Fruit del procés de catalogació dels més de 6.000 volums donats per Benedetti, ha tingut lloc la troballa de dos poemes manuscrits inèdits "Miedo y coraje" i "Esperas", que es trobaven guardats a l'interior del llibre Insomnis i duermevelas, publicat en 2002.

La bibliotecària Mª José Giménez, va trobar els papers manuscrits i la sotsdirectora de la Biblioteca de Filosofia i Lletres, Mª Victoria Xàtiva, va comunicar aquesta important troballa a Eva Valero, directora del Centre Benedetti de la UA. A partir d'aquest moment els professors José Carlos Rovira i Eva Valero van iniciar un procés de recerca amb el qual han corroborat el caràcter inèdit dels poemes trobats.

La recerca duta a terme ha permès reconstruir una probable història dels manuscrits oposats. El 23 d'abril de 2002, el periòdic La Nació de Buenos Aires va publicar la notícia de la presentació del llibre "Insomnios y duermevelas" de Benedetti, notícia en la qual se cita la lectura d'uns poemes inèdits (entre els quals es troba la trobada "Miedo y coraje" que el poeta va escriure als seus 82 anys, dies abans a la citada presentació. Prèviament, Benedetti havia presentat el llibre a Montevideo el 5 de juny en la Casa d'Amèrica de Madrid amb les intervencions, a més de Benedetti, de Luis García Montero i Joaquín Savina, segons la notícia publicada pel diari ABC. "La reconstrucció de l'itinerari del llibre es va aclarir en aquest moment" segons afirma Eva Valero, ja que "és raonable pensar que Benedetti viatjaria amb dita exemplar a Montevideo i a Buenos Aires, deixant oblidats aquests poemes en el seu interior, per a arribar en 2006 a la Universitat d'Alacant amb la donació de la seua biblioteca".

En conèixer que Benedetti va llegir "Miedo y coraje" en 2002 com a poema inèdit, els professors de la UA Rovira i Valero han comprovat que els poemes no es troben en els llibres publicats pel poeta des de 2002, fins i tot han tingut la precaució de cerciorar-se que no s'amagaren sota un títol diferent.

Els documents que ara alberga el Centre d'Estudis Iberoamericans Mario Benedetti de la UA, adquireixen un especial valor amb els dos poemes manuscrits i inèdits oposats, als quals se suma el valor de les dedicatòries a Benedetti dels principals escriptors del segle XX en les obres de la seua biblioteca personal, a més d'anotacions del poeta als seus llibres i altres documents.