FUSIÓ D'ARTS

El vol del gat d'Abel Prieto, Antoni Miró i Sol Picó.
Sala Sempere, MUA, dimecres 20 de febrer de 2013

La novel·la El vol del gat va ser publicada originalment a l'Havana el 1999. El seu autor, l'escriptor cubà Abel Prieto, ministre de Cultura durant dècada i mitja fins a l' any passat, traça un fris de la societat cubana contemporània. A partir del text, l'artista alcoià ha realitzat una intertextualitat, exposada fins al pròxim 9 de març a la Sala Sempere del MUA amb vint-i-set propostes, que es corresponen amb els capítols que componen la novel·la de Prieto interpretada per la ballarina i coreògrafa, també alcoiana, Sol Picó, per aquesta vegada musa i inspiradora dels llenços. Miró impressiona la reproducció fotogràfica de moviments al nu de la ballarina sobre el llenç i elabora una sèrie inusitada en la seua trajectòria pel que té d'amalgama pictòrica ultrarealista a la fidedigna positura del cos de Picó, retocat amb efectes pictòrics i inserint-hi el seu característic pop art amb el qual genera expressivitat convulsa en les poses obtingudes.

Si a això afegim la performance realitzada per a l'ocasió per Sol Picó interpretant la novel·la del cubà, envoltada pels llenços del seu paisà Miró que la tenen com a protagonista, tenim la quadratura d'un cercle en el qual la ficció literària es transmuta interpretada a pintura des de l'expressió corporal, al mateix temps que en viu vam poder assistir la nit de l'estrena a una recreació performativa per la mateixa ballarina.

La trajectòria de Sol Picó ha anat in crescendo des que el 1994 creara companyia pròpia, amb la vocació del mestissatge artístic i la interacció de gèneres, com demostra en aquesta performance, sempre disposada a projectes arriscats. Per molt que als valencians se'ns òmpliga la boca amb la reivindicació de la dansa contemporània, l'alcoiana va haver de seguir el camí d'altres paisans emigrant a Barcelona, on li van donar tota mena de facilitats i convenis per a desenvolupar tot el seu enginy, i avui és companyia resident a la capital escènica. El resultat no pot ser més brillant, amb nombrosos premis Max a les Arts Escèniques en diferents modalitats de dansa (interpretació, coreografia, direcció), el Premi de la Crítica Valenciana, el Premi Nacional de Dansa de la Generalitat Catalana, com també successius premis en festivals escènics especialitzats. La performance que ens convoca conté en dosis justes els components de l'art cinètic que Picó ha demostrat al llarg dels anys. No debades, la novel·la comparteix des del mateix títol amb la intèrpret la majestuositat i la mobilitat sincopada pròpia dels felins que ha fet cèlebre la ballarina, la qual deixa volar la seua imaginació irreverent i assaonada com acostuma a ser habitual en els seus espectacles amb alta dosi d'ironia i versatilitat. Va cridar l'atenció l'escena del ball sobre el piano a l'estil de Carles Santos (encara que sense arribar tan lluny), no es va acabar d'entendre la increpació per part de la pianista i cantant que li fa la rèplica en l'escena de l'elecció de discurs que finalment llig al mateix temps que l'altra li dóna la rèplica per un cert desdibuixament, ix airosa d'un puntejat de sabatilles a l'estil flamenc. Superba la veu sinuosa de Mariona Segarra, que li fa rèplica i l'acompanya al piano mentre balla. Un resultat meritori pel caràcter incitatiu de la proposta servida en format performatiu i que en el context museístic en què va tenir lloc encara es carrega més de sentit. El nombrós públic assistent va poder assaborir amb proximitat l'art que ha fet famosa la intèrpret alcoiana, fins i tot internacionalment; un fet realment apreciable per a aquesta ciutat, on és tan difícil tenir l'oportunitat de prodigar-se en casa pròpia.

I un encert de l'equip rectoral, capaç de sostenir una comunió entre les diferents arts tan imbricada i plena de sentit per totes les bandes, a pesar de la dificultat inicial d'una proposta força arriscada.

Fitxer adjunt: El Vol del gat-2453Imagen 645