Medea d'Eurípides: un viatge cap a l'abisme

Medea d'Eurípides.
Direcció: Carlos Aragüez Rubio, Marién Navarro Giner, Fernando Nicolás Flores.
Companyia teatral: La nave Argo (Col·legi Immaculada Jesuïtes d'Alacant).
Intèrprets: Melvin Moreno Maldonado (Jàson), Claudia Ruiz Aracil (Medea), Silvia Rico Pérez (Dida), Manuel Sellers Ruiz (Missatger), Pablo Ros Arlazón (Creont), Lucía Sánchez Belmar (Corifeu).

Paranimf (Universitat d'Alacant), 04/02/2013.

La Medea és una de les tragèdies més tremendes (en el sentit etimològic de l'adjectiu) del teatre grec clàssic. Eurípides hi tracta un tema escabrós com és l'infanticidi i dóna vida a un personatge femení d'una increïble altura i solidesa dramàtica, víctima del destí i de l'egoisme humà (millor dit: de l'home), però al mateix temps botxí i culpable d'un acte de perversió extrem. La fetillera bàrbara de la Còlquida obliga l'espectador, que assisteix al desenllaç del seu drama existencial, a experimentar una estranya sensació en la qual es confonen la condemna d'un gest abominable, com el que Medea duu a terme, amb la commisseraciói la pietat envers un ésser desgraciat i moralment ferit. En el seu interior es desferma la pugna entre racionalitat, fredor lògica i passió; així es dirigirà al cor: “Prou conec els crims que vaig a cometre, però la meua passió és més poderosa que les meues reflexions i ella és la major causant de mals per als mortals”. Eurípides, amb un realisme que va desconcertar el públic de la seua època, però que l'acosta molt a la modernitat, ofereix una “patologia de l'ànima”, com va dir l'hel·lenista W.W. Jaeger, i aprofundeix en les fondàries de la psicologia de l'home com mai abans, traduint a la literatura les forces fosques i irracionals que poden brollar del complex cor humà.

Estrenada l'any 431 a. de C., aquesta obra ambientada a Corint narra la història de Medea, que després d'haver sigut repudiada per Jàson, planeja la seua venjança: l'assassinat de Glauce, filla del rei de Corint i promesa de Jàson, del pare d'aquesta i dels seus dos fills.

La companyia teatral La Nave Argo, del Col·legi Immaculada-Jesuïtes d'Alacant, grup compost per xics i xiques joves (de 15 a 18 anys), es va enfrontat el passat dia 4 de febrer (Paranimf de la UA) al repte de representar aquesta tragèdia. Tenint en compte l'edat dels actors i l'inevitable caràcter amateur de les seues actuacions, els xics de La nave Argo van escenificar una representació respectable i digna. A pesar de la inexperiència que va aflorar en certs moments, sobretot en la gestió de l'expressió corporal i facial en les pauses escèniques, tant el personatge de Medea com el de Jàson han sabut respondre força bé a les dificultats del text de Eurípides.

Com explica un dels directors (Carlos Aragüez Rubio) al començament de la representació, s'han omès voluntàriament alguns personatges (el pedagog i Egeu), i algunes escenes, com, per exemple, la complicada eixida final de Medea sobre un carro tirat per uns dracs, gairebé impossible de representar sense una maquinària escenogràfica especialitzada. L'objectiu d'aquesta intervenció és condensar el text i insistir així en el “missatge despullat original de Eurípides”.

L'escenografia s'ha reduït a l'essencial: una cadira i un pedestal són els únics elements que ocupen l'escenari. Aquesta pobresa de recursos escènics és suplida, en part, per un expressiu contrast cromàtic entre els vestits roig porpra de les dones del cor i el teló negre de fons. No han afavorit els escassos usos “dramàtics” de la llum: els directors han optat per una il·luminació més o menys uniforme i “plana” de l'escena (destaca solament l'efectiu i reeixit joc de llums de l'última aparició del cor, abans de la catàstrofe final).

En definitiva, tot i algunes mancances inevitables, degudes també al desafiament que suposava enfrontar-se amb una obra del format de Medea d'Eurípides, la companyia La Nave Argo ha tingut el mèrit i la valentia de tornar a presentar una de les peces més representatives del gran teatre clàssic grec i convidar el públic a un veritable viatge cap als intersticismés recòndits del cor humà.