Xavier Monzó versiona La señorita Julia

La señorita Julia de A. Strindberg.
Versió i direcció: Xavier Monzó.
Intèrprets: Silvia Romero (Julia), Pascuall Carbonell (Juan), Mariló Poch (Cristina).
Col·legi Major, Universitat d'Alacant, 06/02/2013.

La señorita Julia (1888) d'August Strindberg és un clàssic de la dramatúrgia universal. Amb un llenguatge escènic totalment realista (o més ben dit: naturalista), l'autor suec posa en l'escenari tres personatges i un conflicte. Respectant les pautes aristotèliques d'unitat d'acció, de temps i d'espai, Strindberg organitza la matèria dramàtica d'acord amb una sèrie de binomis antitètics: la figura femenina, amb les seues idiosincràsies i les seues inseguretats, enfront de l'home; els privilegis (immerescuts) de la burgesia enfront de la condició subalterna de la classe baixa; el sentiment de llibertat experimentat per la protagonista en contrast amb el context opressor i claustrofòbic en què està obligada a viure. Aquesta sèrie d'enfrontaments, que animen la tragèdia, esclatarà en la catàstrofe final: Júlia, incapaç de plantar cara al seu destí, decidirà suïcidar-se, una resolució “covarda” i al mateix temps heroica. Joan, el servidor conqueridor, no gosarà rebel·lar-se, i continuarà netejant sabates i fent el besamà al seu amo, al qual tem i venera. Strindberg resumeix en l'actitud de submissió i impotència del protagonista masculí la incapacitat de la classe baixa de prendre les regnes del propi destí, un tema polític, de candent actualitat a les acaballes del segle xix. És evident el missatge de crítica social que travessa la representació del dramaturg suec, sobretot tenint en compte el fet que per a ell el teatre era un instrument d'educació del qual se servia per a somoure les consciències d'un públic popular.

El director Xavier Monzó torna a escenificar l'obra mestra de Strindberg, més d'un segle després d'haver sigut estrenada a Estocolm. La seua representació no és estrictament fidel a l'original, ja que intervé en el text per a canviar les coordenades d'espai i temps de la peça. Ja no és la Suècia vuitcentista el context en què es desenvolupa la tragèdia, sinó el Mèxic dels anys 50. Canvien així els protagonistes: Júlia esdevé una rica senyoreta mexicana, i Joan un jove espanyol refugiat a Amèrica després de la Guerra Civil.

Llevat d'uns escadussers jocs de llums i un ús força didàctic de la música (amb lletres de cançons que subratllen, d'una manera potser massa explícita, el significat de les diverses escenes), la il·luminació, com també l'escenografia, s'adiuen amb el to realista de l'original. A causa de l'absència gairebé total de recursos escènics, la força dramàtica de l'obra es concentra en l'actuació dels personatges. Tant Pascual Carbonell (Joan) com Silvia Romero (Júlia) van reeixir a oferir una interpretació emotivament creïble, tenint també en compte la psicologia complexa i polièdrica dels dos protagonistes.

Els canvis en La señorita Julia introduïts per Xavier Monzó en la seua adaptació és limiten a proporcionar una Julia amb jota aspirada, una “hispanització” de l'original que no implica una modernització del text de Strindberg: en efecte, les modificacions són només superficials, quasi prescindibles. Però no sempre l'experimentalisme i la innovació són indispensables, i pot ser que, en el cas d'una obra tan profundament realista com la de Strindberg, unes alteracions més radicals haurien afectat perjudicialment el nucli dramàtic de la tragèdia. Aquesta, en la versió de Monzó, continua brillant en tota la seua vivor: en La señorita Julia, l'home i la dona s'exhibeixen tal com són, fermats a les cadenes d'un determinisme immobilitzador i asfixiant que condiciona la seua vida, i la seua mort.