Desmarcades, A tempo Dansa

Desmarcades. A Tempo Dansa

Un comentari d’Isabel Marcillas

El sol va lluir en un campus universitari que commemorava el Dia Internacional de la Dona amb activitats acadèmiques diverses, entre les quals cal esmentar l’actuació de la companyia de dansa i teatre A Tempo Dansa, de Vila-real. Desmarcades és el títol de la proposta performativa de la companyia castellonenca que, representada a l’aire lliure, va prodigar un ambient lúdic i festiu entre la comunitat universitària que va decidir sumar-se a l’esdeveniment.

Com no podia ser d’una altra manera, la Plaça de la Igualtat, presidida pel monument de José Merino, Armonia, va ser l’escenari en el qual va tindre lloc l’actuació. Quatre dones i un acordió en van ser els protagonistes. I això perquè, sense negar el mèrit de l’acordionista, que amb el seu acompanyament musical ens va traslladar als suggerents carrers d’un Montmartre de pintors bohemis, en aquesta ocasió, les vertaderes protagonistes eren elles. Quatre dones joves, vestides de negre, a l’estil del París dels anys vint, però més atrevides encara, tot remarcant el desig d’afermar-se com a persones i reivindicar la pròpia feminitat, tal com succeí després de la Segona Guerra Mundial.

Cadascuna de les quatre ballarines portava un marc a les mans, cosa que les convertia a elles mateixes en obres d’art en moviment, en dones des(em)marcades. El joc amb els marcs va continuar al llarg de la representació, fins que n’aparegué un de molt més gran que, posat en vertical, només admetia la figura d’un home. Les actrius, però, insistiren en el seu joc fins que, a l’últim, la disposició horitzontal del marc permeté que tots, homes i dones, formaren part d’un mateix plànol i que tots i totes tingueren la possibilitat de transformar-se en art.

Malgrat que Desmarcades és una proposta creada per al Festival Russafart 2012 de València, gaudeix dels components adients a una jornada en què les dones són el centre d’atenció. Mínimament adaptada per al moment, esdevingué una actuació ben buscada, fresca i atractiva, senzilla, però amb un missatge encoratjador en un dia dedicat a la igualtat dels gèneres.

Fitxer adjunt: 8 de març-24738 DE MARZO 2013 66372

Fitxer adjunt: 8 de març-24738 DE MARZO 2013 66375