La col·laboradora, d'Empar Moliner

La col·laboradora d’Empar Moliner. Barcelona, Columna, 2012

Una critica d’Isabel Marcillas

D’igual forma que en l’anterior novel·la que vaig ressenyar, però per motius diferents, La col·laboradora, d’Empar Moliner, em va cridar l’atenció per la portada ―ja sol passar això―. Es tracta d’una coberta negra on destaca el nom de l’autora en lletres blanques, en tant que el títol, en taronja, sembla secundari. Això no obstant, el color negre revela una dada important: la protagonista, Magdalena Rovira, treballa com a redactora de llibres d’encàrrec que, en ocasions, signen escriptors de més volada. D’ací que Rovira afirme, amb el to entre àcid i burlesc amb què es caracteritzen els textos de Moliner: "sóc una mena de negra".

Com a lectora, vaig conéixer Empar Moliner gràcies al recull d’històries breus T’estimo si he begut (2004). Ho vaig passar genial; són històries d’aquelles en què trobes petges de la vida quotidiana, de la del veí i de la de l’amic o amiga d’un amic; però també de la pròpia. Així que no vaig dubtar a emportar-me La col·laboradora quan la vaig veure a la minsa prestatgeria de llibres en català que tenim a l’Fnac.
Algunes crítiques titllen la novel·la de dispersa. També l’acusen de recrear justament aquells elements necessaris per a vendre’s bé. Sí que ho té tot això, cosa que, al meu parer, no li lleva una certa genialitat. La principal, de genialitat, i no és que jo em considere el centre de l’univers, és que a mi m’ha entretingut, m’ha evadit dels propis problemes i m’ha fet pensar en la vida d’altres dones que em són coetànies i que, en un entorn diferent al meu, cerquen allò que en definitiva busquem tots: sentir-nos estimats i necessaris en l’àmbit familiar, en tant que valorats en el professional.

Així, el món editorial, ben conegut per l’autora, serveix de marc i motor perquè Moliner recree una sèrie de personatges femenins que, malgrat la tècnica caricaturesca amb què són representats, apareixen amarats de realitat i, per tant, d’humanitat: la mateixa protagonista; mare, alcohòlica, divorciada i escriptora de llibres d’escassa vàlua literària, a qui l’agent per a qui sol treballar encarrega la biografia d’una dona assassinada durant la nostra Guerra Civil. La Judit Guitart, néta de la dona morta, la típica bleda, a qui la història de la biografia de l’àvia propicia un estímul per a viure. La Consellera de Cultura (divertit, això) que, cansada d’una convivència matrimonial poc satisfactòria, decideix donar una oportunitat a l’experiència homosexual. La Cati Rodés, membre de la Comissió per la Recuperació de la Memòria Històrica, a qui, a falta d’una relació estable convencional, li puja la libido primer amb un senegalés que viu del top-manta i, més tard, amb un parricida que visita a la presó. I l’Antonieta Gelabertó, la morta, esdevinguda símbol col·lectiu per l’atzar de la vida. Dels personatges masculins ―menys interessants, crec jo―, traieu-ne vosaltres mateixos i mateixes, les vostres pròpies conclusions.

A tot això, cal sumar-hi la crítica al món editorial, al televisiu, al polític, al sociocultural en suma, adobada amb les conseqüències nefastes de l’addicció a l’alcohol i la droga. Potser sí que són molts temes els que suggereix la novel·la i que Moliner no hi aprofundeix en cap; però, no obstant això, es revela com una observadora extraordinària i mordaç de tot el que l’envolta, que aconsegueix seduir aquell lector que cerca distreure’s amb un llibre comercial, per què no, però també intel·ligent.

Fitxer adjunt: La col·laboradora