La precisió prefabricada

• Organitza: Universitat d'Alacant

La precisió prefabricada

Una crítica de Ferran Riesgo

MUSA (Music Unique Sound Around) és el nom del segon àlbum d'estudi de l'alacantí Jaime Helios. Recentment aparegut al mercat, consta de nou cançons ambientals i melòdiques clarament inserides en el (vell) estil del new age, i molt pròximes al Mike Oldfield de Light + Shade, reconeguda influència del solista. El principal motiu del concert era presentar-lo davant del públic local, que, per a l'hora de començament de l'acte, ocupava una porció generosa del centre del pati de butaques.
Teatralment col•locat d'esquena a la concurrència, Helios va començar amb «Danakil», primer tall del disc, i va continuar interpretant (amb alguna variació d'ordre i l'excepció d’«Eye from the sky») la resta del tracklist, fidel al seu objectiu inicial. Atmosferes que us embolcallen en els teclats (Chema Matas), i un fons rítmic i harmònic senzill en la bateria i el baix (Toni López i Sergio Cañizares) van ser la base discreta per a la guitarra solista, més amable que brillant, protagonista indiscutible de la cançó i el concert.
Prompte van quedar clares dues coses. La primera, la provada neteja del so del Paranimf, que deixava apreciar l’acurada producció de la música i la irreprotxable interpretació de la banda; la segona, que el primer tema havia marcat ja la tònica dominant de tots els altres. Així, el concert s’anava fent cada vegada més repetitiu, mentre se succeïen composicions que giraven entorn del mateix eix: rodes simples d’acords (llargs coixins en el teclat, i sempre la fonamental en el baix) i un ritme pesat de bateria, mentre la guitarra desenvolupava melodies sempre agradables però mai dignes (ni susceptibles) de ser recordades, primer en net i després amb distorsió i generós delay.
Ni la quantitat de pistes programades ni el so artificial de la bateria elèctrica ni l'estatisme dels músics van ajudar a fer més animada una actuació que va pecar, en quasi tots els sentits, de freda i artificial, i en cap moment es va distingir del so del disc. Un toc més discotequer en «In a distant world», la sentida melodia de piano (composta per un company de Hollywood) d’«Old Memories», o el tema «MUSA» al complet, van ser alguns dels punts forts i més originals del repertori. Però ni tan sols en «Alhambra» va poder el bateria eixir del bombo caixa en 4/4 o Helios, de la seua manera compositiva: un riff de dues notes i alguna melodia arabitzant en el teclat van ser la seua manera de traure partit a l'assumpte, amb l'afegit gratuït i una mica forçat d'una ballarina de dansa del ventre sobre l'escenari.
Les llums i les projeccions en la gran pantalla del fons van estar sempre ben coordinades amb la música, però van acabar per derivar en el mateix efecte sedant a mesura que avançava la nit. Després de la presentació minuciosa dels músics, equip tècnic i ballarina (tot això cal agrair-ho), Helios va anunciar l'últim tema i es va acomiadar amb paraules d'afecte i agraïment. Ja amb els llums encesos i tothom dret, un solitari entusiasta de l'última fila va aconseguir, a l'afectuós crit de «monstre!», fer-lo tornar a l'escenari per a un bis. No va deixar de ser una sorpresa que repetira «Danakil», coreografia inclosa, corroborant una notòria falta de solvència i naturalitat fora de la programació: un final coix, i fins i tot incòmode, per a un esdeveniment que va transitar, en tot moment i tots els aspectes, per les àmplies sendes del convencional.

Setlist:
1. Danakil