Noves tendències en recerca sobre la Corona d'Aragó

Mig centenar d'investigadors i docents arribats de països de la Conca Mediterrània, Centreeuropa, Amèrica del Nord i del nord d'Àfrica es reuneixen a partir de demà divendres 8 de març en la Seu de la Nucia de la Universitat d'Alacant, per a participar en el II Simposi internacional sobre noves tendències en R+D+I en literatura, llengua, ensenyament i TIC sobre la Corona d'Aragó al si de l'Institut Superior de Recerca Cooperativa IVITRA (ISIC/2012/022) i del Prometeu associat a aquest (Prometeu/2009/042).

El professor de la Universitat d'Alacant i coordinador de la Seu de la Nucia, Vicent Martines, destaca l'interès que desperta l'estudi de la Corona d'Aragó entre investigadors de països com França, Itàlia, EUA, Alemanya, Regne Unit, Egipte, Algèria, Tunísia o el Marroc, a més d'Espanya. Aquests estudiosos afirmen que "el cànon cultural occidental actual només pot ser entès des de la perspectiva històrica de la Corona d'Aragó". Martines afirma que la importància de la Corona d'Aragó va ser tal que va generar la base del dret marítim internacional com el coneixem avui, i fins i tot va generar el Primer Tractat de Salut Pública conegut (tractat mèdic contra la pesta), escrit en català i que va veure la llum a Lleida en el s. XIV. Com a curiositat, Vicent Martines apunta que un exemplar d'aquest tractat es troba exposat en una de les universitats més prestigioses del món, la Universitat de Yale (EUA).

El Simposi preveu quatre jornades de treball els dies 8, 9,15 i 16 de març, en les quals els experts posaran en comú les noves tendències en aquest camp d'estudi i les últimes innovacions des d'una perspectiva interdisciplinària, amb l'objectiu principal de transferir-les a la societat.

L'acte inaugural tindrà lloc demà divendres 8 de març a les 16 h, amb la presència de Jorge Olcina, degà de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UA, de l'alcalde de la Nucia, Bernabé Cano, i del mateix Vicent Martines. El professor de la Universitat Jaume I, Vicent Salvador, impartirà la conferència inaugural sobre "Línies de recerca en lingüística mèdica". Entre els nombrosos ponents inclosos en el programa destaquen especialment Sayed Soheim (Institut Egipci d'Estudis Islàmics a Madrid, Minia University d'Egipte), que parlarà sobre "La contribució de l'hispanisme egipci a l'hispanisme espanyol". Hans-Ingo Radatz (Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Alemanya), amb la ponència "Les llengües regionals de l'Europa Occidental", Enric Mallorquí (Princenton University, EUA), que impartirà la conferència "La Corona d'Aragó a escena. La llegenda d'Arnau Ramon de Biure", i Antoni Ferrando (Universitat de València) amb "Observacions sobre la llengua de Curial i Güelfa".

Fitxer adjunt: II Simposi internacional