'Orson West', des de la frontera, en la UA

La UA acull aquest dijous, 14 de març, la projecció de la pel·lícula Orson West, amb la presentació i un col·loqui amb el director de la cinta, Fran Ruvira, que explicarà els detalls de la seua obra, rodada en un territori de “frontera”, el Carxe, entre les províncies d'Alacant i Múrcia, on es continua parlant valencià.

L’acte començarà a partir de les 19.00 hores al Col·legi Major de la Universitat d'Alacant. Està previst que hi estiguen presents el director de la pel·lícula, i també el director del Servei de Cultura, Faust Ripoll, coneixedor de la temàtica lingüística que aborda la pel•lícula, ambientada i rodada en una zona pertanyent a Múrcia on s’ha conservat la llengua catalana.

La Universitat d'Alacant, a través del Vicerectorat de Cultura, Esports i Política Lingüística, ja va col·laborar amb l'Institut d’Estudis Catalans en el muntatge de l'exposició El Carxe, territori de frontera, un projecte d'exposició interdisciplinària que té com a objectiu fer-nos conèixer el valor cultural d'aquest petit fragment de la llengua catalana que es troba en un extrem de la Regió de Múrcia, i que constitueix la darrera expansió de la nostra llengua.

PEL·LÍCULA

Aquesta producció, de Canónigo Films i Dacsa Produccions, en coproducció amb Black Flag Cinema i la col•laboració de TV3, ICAA, ICIC, ICF, relata l'arribada d'un equip de cinema a un poble de la frontera d'Alacant i Murcia per a rodar un western de baix pressupost, fet que canviarà la rutina dels habitants de la zona, especialment en el cas d'un grup de xiquets.

El càsting l’encapçala Sonia Almarcha, actriu de llarg recorregut a qui vam poder veure en La solitud, de Jaime Rosales (2007), i que precisament va nàixer en aquesta comarca. Novament, la frontera entre la ficció i la realitat, l'actriu i el personatge, s'evapora en un joc de (re)interpretació a favor de la pel•lícula.

A més, el rodatge suposa per a Sonia el retorn a la terra natal, on torna després de molts anys d'absència per a protagonitzar la pel•lícula enmig d'un paisatge que li evoca històries del passat, algunes sense tancar.

Amb tot, aquesta no és la primera vegada que el cinema arriba a aquestes terres. Cinquanta anys abans, Orson Welles va voler rodar un altre western a la mateixa zona. Per això, i en un exercici metacinematogràfic, el director Fran Ruvira rastreja el fantasma d'aquest western mai realitzat per a reivindicar la llegenda i l'inacabat com a forma d'expressió

La pel•lícula es va descobrint a mesura que avança, i la mateixa narració acaba esdevenint el testimoni d'una recerca, segons explica el director, el qual afegeix que la pel•lícula “adopta una forma d'esbós o de relat apuntat, que té més sentit encara si parlem d'un dels projectes inacabats de Welles o d'aquelles històries personals del passat que queden per tancar”. Sota aquesta mirada, i amb l'ajuda del cineasta Joaquim Jordà, Ruvira va començar a escriure un guió en què “conviuen fets reals, èpica i mitologia, com en tot bon western”.

Fitxer adjunt: Orson West-2477orson2

Fitxer adjunt: Orson West-2477orson3