Les veus dels poetes

Una crítica de Ferran Riesgo i de Davide Mombelli

La Conferència general de la UNESCO va decidir proclamar en 1999 el 21 de març com a Dia Mundial de la Poesia. En el manifest que pot llegir-se en la web de la institució (ací l'enllaç: http://www.un.org/es/events/poetryday/) es justifica aquesta iniciativa a través de diversos punts programàtics, entre els quals destaca la voluntat de fomentar, sobretot en un públic jove, la difusió d'un gènere que, segons l'opinió comuna, ocupa un espai marginal en la contemporaneïtat; paradoxalment, la mort de la poesia s'ha transformat ara en un molt freqüentat tòpic poètic. El desideràtum de la celebració, per tant, seria “aconseguir que a la poesia se li reconega el dret de ciutadania en la societat". La data triada, el 21 de març, primer dia de primavera; no tant per motivacions "poètiques" (augurant, amb permís del canvi climàtic, el florir de la rosa i la tornada de les orenetes), sinó perquè aqueix dia està consagrat també a l’"eliminació de la discriminació racial" (UNESCO). Així, entre els diversos objectius de la celebració està el de propiciar la lectura de textos en llengua original, afavorint l'intercanvi cultural i l'acostament de diferents sensibilitats poètiques.

La Universitat d'Alacant, a través del Vicerectorat de Cultura, Esports i Política Lingüística, es va sumar a les celebracions organitzant, a partir de les 11 del matí, una lectura pública en el Racó dels poetes, cor del Campus universitari. El temps va estar aquesta vegada de part de la lírica, i el matí es presentava net i clar, com ho van ser també els arcs de Carolina Martínez i Pedro José Bonilla (violí i violoncel), que van obrir l'acte amb peces de Albinoni i Bach. Altes i clares, també, van sonar les veus de professors i alumnes després de la presentació del rector, durant la resta de l'hora, complint rigorosament allò de la pluralitat de poetes i llengües, des de haikus japonesos (S. Masuka) i poemes en llatí (Catulo cantant Safo), fins a peces en basc (Lagoa), francès (Chateaubriand, Michaux), italià (D'Annunzio) i per descomptat en català: de Roís de Corella a Joan Salvat Papasseit, sense oblidar un Paraules d'amor de Serrat cantat a capella per un alumne agosarat.

Dos van ser les absències que van omplir gran part dels discursos aquell matí: la del recentment mort escultor Arcadi Blasco (paraules del rector, minut de silenci, i un Cant dels ocells bellament interpretat per a recordar-ho), i la de Vicent Andrés Estellés, que falta ja des del 1994, però que va ser sens dubte el poeta més recitat, i protagonista del documental que es va projectar passades les 12, en finalitzar l'acte. Quant als rapsodes, si el seu art va ser irregular, la seua passió (especialment la dels estudiants de Filologia Catalana) va ser exemplar amb una resposta d'acord amb la idea de la jornada; no tant la del públic, que es va anar reduint fins a quasi la meitat del seu volum inicial abans del final.

Dedicar un dia a la poesia, es queixava l'editor Jesús Visor en les pàgines de La Vanguardia, és “una cosa sense molta importància, perquè la poesia està en el dia a dia i en tot l'univers". Malgrat açò, i sobretot en temps de crisi, esdeveniments com aquests són terapèutics, i, encara que no servisquen per a canviar l'estat de les coses, són gestos simbòlics significatius. La professora Eva Valero, actual directora del Centre d'Estudis Hispanoamericans Mario Benedetti, va llegir un poema de l'autor uruguaià, "Defensa de l'alegria", que a l’inici fa una invitació quasi imperativa: "defensar l'alegria com una trinxera". Festes com la que celebràrem el passat dia 21 de març han de servir, i segurament serveixen, precisament per a infondre esperança i redescobrir la literatura com un instrument capaç de comprendre i superar la difícil conjuntura actual. Però sens dubte el que comentem va servir per a passar una bona estona en companyia de les veus dels poetes que sentim més propers, i escoltar aquelles que no coneixíem encara.

Fitxer adjunt: Dia de la Poesia

Fitxer adjunt: Dia Poesia-2500panoramica-final