Sant Jordi en el campus de la Universitat d'Alacant

Sant Jordi al campus de la Universitat d’Alacant

Comentari d’Isabel Marcillas

Conta la llegenda que sant Jordi era un soldat romà conegut per una gesta cavalleresca que certes tradicions situen a la població de Montblanc (Tarragona). El soldat va salvar la princesa Cleodolinda de les urpes d’un drac que enverinava amb el seu alè a tot aquell que el respirava. De la sang que brollà, allà on va caure mort el drac, va créixer un roser, flors roges apassionades. A més, però, Sant Jordi és un dia festiu per altres motius que permeten conjuminar la valentia del cavaller, la bellesa de la rosa i la saviesa del món de les lletres. L’any 1996, la UNESCO declarava el 23 d’abril Dia Internacional del Llibre, data oficial de la mort de Miguel de Cervantes i William Shakespeare.

La Universitat d’Alacant, jove i emprenedora com sempre, va commemorar la jornada amb una sèrie d’activitats que van omplir el campus de lletres, música i roses de paper. El Centre d’Estudis Iberoamericans Mario Benedetti va promoure, entre alumnes i professorat, la lectura pública de fragments de Rayuela, la cèlebre novel·la de Julio Cortázar. No hi va faltar l’acompanyament musical de Stand Jazz Quartet, grup de cambra els integrants del qual pertanyen a l’Orquestra Filharmònica de la Universitat d’Alacant. Stand Jazz Quartet va interpretar alguns dels temes que formen part de la trama novel·lística de Rayuela, sens dubte, una forma original de retre homenatge a l’autor quan es compleixen 50 anys de la publicació de la seua obra. A l’acte, hi van assistir el vicerector de Cultura, Esports i Política Lingüística, Carles Cortés, la vicerectora d’Investigació, Desenvolupament i Innovació, Amparo Navarro, així com la directora del Centre d’Estudis Mario Benedetti, Eva Valero.

Per la seua banda, les iniciatives dels integrants del Voluntariat cultural van ser ben remarcables. Un mural de roses de paper que l’alumnat confeccionava i enganxava, tan bon punt hi passava per davant, espurnejava colors que emmarcaven paraules i sentiments. Més pragmàtic, però igualment lloable, va ser el punt de bookcrossing, intercanvi de llibres entre joves, i no tan joves, compromesos amb la cultura. Finalment, petites cartolines amb fragments de textos d’autors memorables, penjaven dels arbres del campus, saviesa i bellesa dels mots transportades per la brisa del moment.

En definitiva, llegenda, roses, llibres, música i ambient festiu en un campus universitari vestit de primavera per a l’ocasió.