Vicent Salvador presentarà el seu últim llibre en la UA

El bicatedràtic de Filologia, Vicent Salvador ,(va ser catedràtic en la Universitat d’Alacant, i ara ho és en la Jaume I de Castelló) presenta, el dijous 18 d’abril, a les 11.00 hores, a la Sala Aifos del Campus de Sant Vicent del Raspeig, el seu últim llibre d’assaig: Figures i esbossos.

Amb el subtítol "Estudis sobre literatura valenciana contemporània", i amb la marca inconfusible de l’autor, Figures i esbossos aporta una reflexió crítica sobre el paper de la literatura en el temps contemporani. El diagnòstic de partida no pot ser més clar: "Parlar de literatura avui, en la segona dècada del tercer mil·lenni, sembla sobretot parlar d’un luxe superflu, d’un vici ancestral que es troba fora de lloc —literalment ex-cèntric— en el món de la velocitat, dels mercats embogits i de la comunicació electrònica. A gran part del veïnat global li interessa més l’escopofília de les intimitats rosa exhibides en les cases de vidre televisives, posem per cas, que la introspecció del poeta o les lliçons vives de psicosociologia que podem aprendre dels personatges novel·lescos".

Les reflexions de Vicent Salvador sobre la situació actual del fenomen literari donen pas a un seguit de treballs analítics i contrastius —amens i erudits— al voltant d’autors que conformen una mena de cànon per a les lletres valencianes contemporànies: Joan Fuster, Vicent Andrés Estellés, Enric Valor, Carmelina Sánchez-Cutillas i Manel Garcia Grau.

Editat per l’Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert —és, de fet, l’últim títol que ha posat en circulació aquest organisme autònom de la Diputació d’Alacant—, Figures i esbossos serà presentat en la Universitat d’Alacant pel mateix autor, Vicent Salvador, i pels professors Joaquim Espinós (professor de la UA i crític literari en el suplement "Arte y Letras", d’Información) i Joan Borja (responsable de Gestió Editorial de l’Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert).

Bé com a poeta o bé com a assagista, Vicent Salvador ha signat títols com Argiles (1980), Ritual de cendra (1981), El gest poètic: cap a una teoria del poema (1984), Calabruix (1985), Tebeos per a intel·lectuals (1986), La frontera literària: (dotze discursos sobre el discurs) (1988), Teletextos: lectures de teoria de la comunicació (1989), Mercat de la sal (1993), Vicent Andrés Estellés: antologia poètica (1993), Elements de lingüística per al discurs literari (amb Dominique Maingueneau, 1994), Fuster o l'estratègia del centaure (1994), Valoriana: estudis sobre l'obra d'Enric Valor (1999), El discurs prefabricat: estudis de fraseologia teòrica i aplicada (2000), Poesia, ciutat oberta: incursions en el discurs poètic contemporani (2000), Els arxius dels discurs: episodis valencians d'història social de la llengua i la literatura (2001), El discurs prefabricat II: fraseologia i comunicació social (2007), L'ensenyament del discurs escrit (2008), Òpera estellesiana: per a una edició crítica de Vicent Andrés Estellés (2010) o L’ull despert (2012).

Fitxer adjunt: Figures i esbossos