Literatura afrohispànica: Inongo-vi-Makomè i Bilal Traoré

Una crítica d'Enrique Lomas

El Dia d’Àfrica se celebra el 25 de maig en commemoració de la fundació de la Organització per a la Unitat Africana (1963), entitat creada per a promoure la unitat i la solidaritat entre els estats africans i per a servir com a altaveu col•lectiu del continent, i que va ser substituïda l’any 2002 per la Unió Africana.

Amb motiu d’aquesta celebració, la Seu Ciutat d’Alacant de la Universitat d’Alacant ha organitzat una taula redona amb escriptors d’origen africà que utilitzen el castellà com a eina de comunicació artística: Inongo-vi-Makomè i Abdoulaye Bilal Traoré.

Inongo-vi-Makomè va nàixer a Kribi (Camerun) l’any 1948. Des de la seua joventut viu a Espanya: València, Alacant i, actualment, Barcelona.
És novel•lista, autor teatral i narrador oral. Va fer un recorregut per la seua carrera literària per a acabar parlant de la seua última novel•la, Mam’enying! (Cosas de la vida) (Ed. Carena, 2013), una obra que tracta de l’exploració de la negritud i de la identitat del protagonista des d’Alacant i des d’Alcoi, dos de les ciutats en les quals es desenvolupa la trama.

Bilal Traoré va nàixer a Dakar (Senegal) l’any 1968. Després d’haver viscut a Gàmbia, Mauritània i Bèlgica arriba a Galícia, on resideix actualment. Ens va presentar seu poemari Oculto al sol (2010), del qual enguany acaba de publicar la tercera edició a Bubok, amb una nova introducció a càrrec de Dulcinea Tomás Cámara i amb nous textos que se sumen als ja existents sobre l’ésser humà, la vida, la natura, la migració i la cultura. També ens va delectar amb un molt breu concert de djembé que va usar d’acompanyament a un conte i a un poema.

Tots dos escriptors van parlar de l’aportació cultural dels autors africans que viuen a Espanya i que utilitzen el castellà com a llengua literària per a reivindicar la pluralitat i el mestissatge de la literatura contemporània. També van recordar que no només a Espanya, sinó que a Guinea Equatorial, Marroc, Sàhara Occidental i Camerun existeix una literatura autòctona en castellà, una de les llengües de cultura i de literatura del continent africà.

Alguns fragments de les obres d’aquests dos autors i d’altres escriptors afrohispànics i hispanoafricans estan disponibles a la Biblioteca Africana, portal de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Fitxer adjunt: Inongo-vi-Makomè-2551Inongo-vi-Makomé