Talismans, d'Emili Rodríguez-Bernabeu

Talismans

Comentari d’Isabel Marcillas

Talismans és el títol amb què Emili Rodríguez-Bernabeu ha batejat el seu darrer llibre de poesia, Premi Ibn Jafadja Ciutat d’Alzira 2012, publicat per edicions Bromera. Potser no cal fer l’aclariment, però per si algun dels nostres lectors encara no ho sap, recordaré que Emili Rodríguez-Bernabeu va nàixer a Alacant el 1940; és metge cardiòleg i, com aquell que vol donar un toc humanístic a una professió eminentment científica, ha conreat i conrea gairebé tots els gèneres literaris, assaig, narrativa, crítica literària i poesia, gènere en el qual ens ha oferit un bon nombre de treballs entre els quals destaquen La platja (1968), La catacumba (1974), Teoria del somni (1988) o Alacant (1998), per esmentar-ne només una mostra. Així doncs, un dels mèrits del nostre poeta és la continuïtat en el temps, la persistència a treballar les formes poètiques des de la nostra llengua i per la nostra llengua.

La presentació de Talismans va tindre lloc el 9 de maig a la Seu Universitària Ciutat d’Alacant i va córrer a càrrec del vicerector de Cultura, Esports i Política Lingüística de la Universitat d’Alacant, Carles Cortés. Com no podia ser d’una altra manera, l’acte va discórrer en un clima de cordialitat i d’evident satisfacció pel fet d’acompanyar l’autor en uns moments tan entranyables, recompensa pel treball ben realitzat.

El títol del llibre, suggerent, ens pot donar una idea de l’eix temàtic dels poemes que el componen, trenta peces arrodonides, elaborades com petits objectes d’orfebreria que l’autor ens regala per a gaudir-ne en la complaença de la intimitat. Talismans ens convida a reflexionar sobre la vida, sobre la mort, sobre els records, a partir d’elements que esdevenen simbòlics, màgics, com els mateixos talismans... pot ser un rellotge, un retrat, un mirall..., petites coses que ens acompanyen al llarg de la vida i que hi són presents per recordar-nos qui som, d’on venim i on anem. En un món de presses, de mundialització, globalització, transnacionalitat, transculturalitat i multiculturalitat, on sembla que només les coses grans tenen cabuda, els petits objectes que presenta Talismans ens inciten a la reflexió, a parar el temps per donar importància a allò que realment la té.

Cal fer notar el rigor en la recerca de la paraula exacta, factor que redunda en benefici del contingut superant les exigències de la forma, materialitzada en un bon nombre d’ocasions en versos lliures. Només de tant en tant, algun sonet ens permet abandonar la reflexió intel·lectual per acarar-nos a d’altres impressions més lleugeres del poeta.

Aquestes són només unes pinzellades del que podem trobar a Talismans... si voleu conéixer-ne més, ja sabeu el que heu de fer! Des d’aquí, la nostra més cordial enhorabona a l’autor.

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer