Sóc Teresa Mora!

Paranimf (Universitat d’Alacant), 16/10/2013

Sóc Teresa Mora!

Una crítica d'Enrique Lomas

“Ara de gran comprenc tot el que per tu sent i et llance un homenatge als quatre vents”, canta Ovidi Montllor en Homenatge a Teresa (1974). La companyia La Dependent, imprescindible en la dramatúrgia valenciana contemporània i resident i gestora del Teatre Principal d’Alcoi, amb l’obra Homenatge a T, del professor i escriptor Jordi Botella, ha volgut retre homenatge a un personatge clau de la Nova Cançó, el també alcoià Ovidi Montllor. Aquesta obra, estrenada al mes de maig a la XXIII Mostra de Teatre d’Alcoi, recrea la història de Teresa Mora, Teresa “la boja”, la Teresa de Montllor, exposada a tall de monòleg recitat, en el qual es reconeixien els versos de la cançó de 1974.

La interpretació dels dos actors, Pep Sellés (en el paper d’Ovidi Montllor) i Rosanna Espinós (en el de Teresa Mora), estava carregada de matisos: de nostàlgia, de passió i, per descomptat, de bogeria, dolça, tendra i valenta, però. Una interpretació, a més, en plena sincronització entre tots dos, que omplien l’escenari amb les seues veus, amb les rialles i amb les confessions d’Ovidi sobre Teresa, sense necessitat d’interactuar físicament ni moure’s del lloc. I en sincronia també amb la música i el vídeo projectat, que van acompanyar durant tota la representació les declamacions d’Ovidi i de Teresa.

Sens dubte, la gran innovació d’aquesta representació se centra en l’escenografia. A més de la música (saxo, guitarra i percussió), el decorat estava format per una pantalla que actuava de fons i en la qual es projectaven vídeos d’Alcoi i del Serpis, dels dos actors ballant al ritme de la música (del vals, principalment), de la vida de Teresa, de la guerra i de la mort. Aquesta interacció dels actors i els músics amb els vídeos, feia còmplice a l’espectador de les sensacions que en cada moment es volien transmetre i apropaven l’escena a l’Alcoi de l’Ovidi i la Teresa. Els jocs lumínics ajudaven igualment a compartir els sentiments d’Ovidi Montllor, amb una llum càlida en els moments més tendres, i més freda en els més violents i tràgics. Per la seua banda, el vestuari era completament negre per a Ovidi, amb un sentit de atemporalitat i immortalitat, i amb un vestit d’època blau per a Teresa, símbol d’intel·ligència, estabilitat i saviesa, en relació amb la imatge que en tenia Ovidi.

El doble homenatge de La Dependent, a Teresa Mora i a Ovidi Montllor, és una aposta innovadora en la qual es conjuguen música, vídeo i monòlegs recitats, per a aconseguir plenament l’objectiu de fer immortal el cantautor alcoià i d’oferir una visió tendra d’una Teresa “la boja”, esdevinguda un mite.