Llapis, paper i bombes. 1936-1939, a Oriola

La sala San Juan de Dios d'Oriola acull l'exposició Llapis, paper i bombes. 1936-1939, que estarà oberta fins al 31 de gener. La mostra està integrada per un centenar de dibuixos que van fer els xiquets i xiquetes que van ser evacuats a diversos llocs d'Europa durant la Guerra Civil Espanyola, on van rebre cures i formació en colònies segures. Durant l’estada els menuts van plasmar les punyents experiències de la guerra en dibuixos que van crear en paper amb llapis de colors.

La Universitat d'Alacant ha aconseguit reunir en una sola mostra aquests dibuixos que es trobaven dipositats en diverses institucions com la Biblioteca Nacional o les universitats de Califòrnia de San Diego i Columbia de Nova York. També s'hi han inclòs dibuixos realitzats pels xiquets i xiquetes que van ser evacuats a Rússia, cedits per a l'ocasió per l'Associació Arxiu Guerra i Exili i pel Centre Espanyol de Moscou.

L'exposició està integrada també per fotografies i cartells de l'època pertanyents al Centre Documental de la Memòria Històrica de Salamanca i inclou una banda sonora creada especialment per a aquesta mostra pel músic italià Giovanni Alberto Croatto.

Tres seccions formen el recorregut expositiu. Una primera part integra els dibuixos relacionats amb tres escenaris de la guerra civil: El bombardeig de Madrid, d'on procedien molts dels xiquets; el bombardeig de Port Bou, origen dels xiquets evacuats a les colònies del sud de França; i la batalla de Terol, com una esperança per als republicans. La segona secció de la mostra inclou dibuixos relacionats amb la vida en les colònies, i una última part, conté dibuixos relacionats amb l'evacuació des del lloc de residència a les colònies. Junt amb la Universitat d'Alacant, han coordinat la mostra un grup de professors d'Història d'instituts d'ensenyament secundari d'Alacant, entre els quals es troben José Antonio Fernández, Ramón Galdrán, Remedios Izquierdo, Carlos Salinas i Teresa Sanz.

El MUA també ha editat una guia didàctica per alumnes i professors, en versió valenciana i castellana, i un quadern didàctic, en edició bilingüe.

Fitxer adjunt: Guia alumnat en castellà

Fitxer adjunt: Guia alumnat en castellà-2688

Fitxer adjunt: Quadern didàctic bilingüe

Fitxer adjunt: Guia professorat en valencià