GRANS TREBALLS SENSE NECESSITAT DE GRANS RECURSOS

DURADA: 12’

GRANS TREBALLS SENSE NECESSITAT DE GRANS RECURSOS

Una crítica de José Manuel Payá

Un astronauta arribat del futur atrapat en una vida quotidiana, un xic a l'espera d'una invasió d'una raça de robots extraterrestres, uns ninges en format U-matic… Parlar de Chema García Ibarra és parlar de propostes interessants amb molt baix cost, cosa que demostra que havent-hi un bon treball de guió i una conscienciosa preparació prèvia, no és necessari comptar amb pressupostos multimilionaris per a oferir al públic un producte de qualitat.

Recorde perfectament la primera vegada que vaig tenir l'oportunitat de veure El ataque de los robots de Nebulosa-5: a primera vista sembla un projecte de ciència-ficció de baix pressupost on un espera elements hereus del cinema d'Ed Wood amb els nostàlgics efectes especials del cinema de ciència-ficció dels 50. Però hi ha alguna cosa més. Efectivament Chema García Ibarra se serveix d'una estètica fortament representada per la utilització del blanc i negre que, juntament amb el títol, ens remet a altres treballs d'Ed Wood com Plan 9 del espacio exterior, però Chema García Ibarra va més enllà, molt més enllà.

Si haguérem de resumir la seua obra en una paraula, aquesta podria ser “solitud”, ja que els seus personatges principals sempre apareixen separats d'una forma o una altra de la resta de la societat –en Protopartículas per un escafandre, en El ataque de los robots de Nebulosa-5 per la incredulitat de la gent cap al protagonista–, i això crea un element comú en cada treball del realitzador, que reflecteix el seu estil i construeix la seua pròpia identitat i el seu propi univers.

Chema García Ibarra va nàixer a Elx l’any 1980 i, a pesar que es va llicenciar en Publicitat i Relacions Públiques, la seua vida va prendre un nou rumb quan el seu curtmetratge El ataque de los robots de Nebulosa-5 va començar la seua gira per 350 festivals de tot el món, ni més ni menys. Això li va procurar obtenir més de 110 premis en diferents certàmens, entre els quals es poden comptar Cannes o Sundance. A més, va obtindre la preselecció a l'Oscar i al Goya i va obtenir el Méliès d'Or. El curt s'ha convertit en un dels més premiats dels últims anys i la crítica especialitzada considera Chema García Ibarra un dels realitzadors espanyols més influents de l'última dècada.

Després de l'èxit d'aquest curtmetratge, va escriure, produir i dirigir Protopartículas, el qual va collir també gran nombre de premis. Misteri, el seu últim curt, va obtenir la nominació a millor curtmetratge europeu en la passada edició del Festival de Cinema de Berlín. La seua enigmàtica sinopsi –“Diuen que si li apegues l'orella al bescoll sents parlar la Mare de Déu”– parla per si sola. També acaba de ser seleccionat per a participar en el Festival de Sundance 2014.

Aquest realitzador també ha dut a terme interessants incursions en el món del videoclip, entre els quals servidor destacaria I feel alive d'Alondra Bentley, amb una enginyosa posada en escena, o Flashback al revés de Klaus&Kinski, on es duu a terme un impressionant ús de la tècnica d'animació stop-motion combinada amb la pixelació (stop-motion amb actors reals). Recentment també ha estrenat el seu primer llargmetratge, Uranes, dut a terme a través d'un projecte conjunt de #littlesecretfilm i Calle 13 i que també està rebent molt bones crítiques.

En definitiva, ens trobem davant d’un autor diferent, únic, que s'allunya de tot el que hem vist fins ara, amb un univers propi més que consolidat, capaç de combinar amb mestratge la malenconia i la tristesa de la vida quotidiana amb elements de ciència-ficció i humor ben dosificat. Trobem en la seua obra una sèrie de constants que la defineixen, com l'aparició de Carmina Esteve i Jose Manuel Ibarra com a actors fetitxe en la pràctica totalitat dels seus treballs, la utilització del blanc i negre, la narració en off i l’element fantàstic perfectament encaixat en el quotidià, entre altres. Per tot això, Chema García Ibarra s'ha guanyat a pols la reputació que ha obtingut, ja que ha sabut dir alguna cosa diferent en un món en el qual aparentment estava tot dit.