'Mirades: l'ull com a finestra' Mostra artística de la visió i la mirada

Mirades: l'ull com a finestra

Mostra artística de la visió i la mirada
Lloc: MUA

Una crítica de Victoria Calero Pardo

Podríem partir de la premissa que gran part de la bellesa que ens envolta és als ulls de qui mira, amb la ferma convicció que allò que mirem i ens arranca una emoció és, senzillament, perfecte en aquell lloc i moment determinat. Però si la bellesa prové dels ulls de qui mira, de la mirada d'un espectador, caldria preguntar-se fins a quin punt no és culpable d’aquesta bellesa la intenció d'aquella mirada.
Sobre aquesta idea se succeeixen les obres de la col·lecció 'Mirades', exposades en el MUA (Museu de la Universitat d'Alacant), que celebren la importància d'un sentit no vital, però si important, el de la vista.

Amb el propòsit de sensibilitzar la societat sobre els problemes de la visió i la prevenció de la ceguesa, l'exposició presenta obres sorprenents que, prèviament guardonades, obrin una finestra al món des dels ulls de cada autor. Miren de mostrar la importància de la bellesa que s'obri davant de les nostres parpelles, i remarquen la gran manca d'aquells que no poden sinó imaginar sense veure-hi.

La mostra, exposada fins al dia 1 de març, és una oportunitat per a conèixer la realitat que s'amaga darrere de la percepció visual de l'artista. Unes mirades subjectives que emocionen apuntant-se al món en cada quadre i que deixen, potser intencionadament, el gust de la reflexió en els paladars de qui observa.

Aquesta capacitat de somoure emocions porta, irremeiablement, a reflexions com a mínim interessants per part de l'espectador, com per exemple, i fent referència a una de les obres titulada Localització en el cosmos d'un grup de gent observant un ull, en la qual es reflecteix una idea si més no curiosa: la paradoxa que siga l'ull el que és observat. Es tracta, al cap i a la fi, d'exposar una visió original centrada en tot allò que el sentit de la vista és capaç d'inspirar, amb tot això, realisme i abstracció comparteixen sala.

La disparitat d'idees que engloba aquesta exposició obliga de manera rotunda el visitant a obrir els ulls, valga la redundància, no deixant-lo indiferent i amb la pressa encuriosida de passar d'una obra a l’altra. Amb la pressa i la calma de qui té tanta curiositat com desconcert.
Sense dubte, una visita recomanable i curiosa. Un viatge a l’«ull de l'artista» i una invitació per a interpretar percepcions.