Història i la cultura del Poble Gitano

El poble gitano, indi d'origen, europeu de concreció i universal de projecció, continua sent el gran desconegut i ignorat, tant per la ciutadania com per la comunitat científica i acadèmica. Així ho afirma la Federació Autonòmica d'Associacions Gitanes de la Comunitat Valenciana (FAGA), que considera el desconeixement com la base de la persistència de l'antigitanisme.

Per tal de buscar noves vies d'actuació, que permeten canviar aquesta realitat social, la UA celebra el curs d'estiu Rromipen/Gitanidad: la historia y la cultura del pueblo gitano, coordinat pel professor de Sociologia II de la UA Daniel la Parra i per Nicolás Jiménez (sociòleg i consultor de FAGA). El curs finalitzarà el divendres 11 de juliol.

S'hi tractaran temes de gran importància social i cultural: els orígens d'un tòpic, l'encontre de les cultures gitana i espanyola, la salut en la població gitana o el tractament de la població gitana en la premsa, ponència a càrrec del periodista Joan Oleaque. A més, Mercedes Porras, historiadora de l'Art del Museu Virtual del Poble Gitano, tractarà la iconografia dels gitanos en les arts plàstiques, i el director teatral Miguel Ángel Vargas (La Gallería Morena) oferirà la seua visió sobre el teatre gitano (de gitanos, amb gitanos o per a gitanos?). L'apartat cultural d'aquest curs inclou també la conferència de Nicolás Jiménez "Cultura gitana: mosaico de heterogeneidades"