Un professor de la UA guanya el premi de narrativa Ciutat de Sagunt

Joaquim Espinós Felipe (Benilloba, El Comtat, 1962), professor titular del Departament de Filologia Catalana de la Universitat d’Alacant, ha guanyat la XVII edició del premi de narrativa Ciutat de Sagunt amb la novel·la Material fotogràfic. El premi, organitzat pel Gabinet de Promoció del Valencià, es va lliurar el passat 17 d'octubre a Sagunt.

Material fotogràfic conta la història de tres amics, tres joves de divuit anys que van voler canviar el rumb de les seues vides, i per a fer-ho, es van embarcar en un vaixell cap als Estats Units. Corre l’any 1918, i les dures condicions de vida que hi havia en les zones rurals valencianes van fer que molts es decidiren a emprendre el mateix camí que ells. Una vegada arribats a Nova York, viuen tota una sèrie de penalitats i aventures, que canviaran per sempre més les seues vides. Coneixen unes formes de vida vertiginoses que mai no hagueren somiat en la tranquil·litat tradicional dels seus pobles. La majoria trien un camí segur, però d’altres s’endinsen en territoris més perillosos. Material fotogràfic novel·litza de manera efectiva i documentada l’apassionant i no prou coneguda història de l’emigració valenciana als Estats Units en les primeres dècades dels segle XX.

Joaquim Espinós Felipe (Benilloba, El Comtat, 1962) és professor titular del Departament de Filologia Catalana de la Universitat d’Alacant. El seu àmbit d'estudi és la literatura contemporània, amb especial dedicació a la postguerra, l'exili i la literatura actual, així com a les relacions entre cinema i literatura.

Ha publicat nombrosos articles en diferents revistes —L'Espill, Caplletra o Catalan Review– o en volums recopilatoris, i llibres especialitzats. Col·labora habitualment com a crític literari en diverses publicacions, com el diari Información d'Alacant o la revista Caràcters, i manté el blog elsalimentsterrestres.blogspot.com

En l’àmbit de la creació literària ha publicat el relat infantil Joan de l’Iris i el rossinyol (2002, Ajuntament de Meliana), premi "Empar de Lanuza”; i les novel·les La devastació violeta (1991, Bullent), premi Enric Valor de narrativa juvenil; Ombres en el riu (1995, Bullent) i El cervell de la serp (2007, 3 i 4), premi Antoni Bru, Ciutat d’Elx, 2006.