'Arquitectures per a la defensa de la costa mediterrània (1936-1939)'

El Museu de la Universitat d'Alacant exposa “Arquitectures per a la defensa de la costa mediterrània (1936-1939)”, una mostra creada pel professor Andrés Martínez arran del treball de recerca i disseny dels alumnes d'Arquitectura de diversos cursos. L'acte d'inauguració, que tindrà lloc a la sala polivalent del MUA, serà el divendres 16 de gener a les 19 hores i comptarà amb l'assistència del rector Manuel Palomar.

L'exposició combina fotografies i plànols originals de llocs que van ser utilitzats en la costa alacantina com a defenses en la Guerra Civil amb plànols actuals realitzats pels alumnes i projectes d'explotació o nous usos que podrien tenir actualment, als quals s'afegeix la realització dels edificis i fortificacions en 3D, dins d'un apartat en el qual han col·laborat també els alumnes del grau d'Enginyeria Multimèdia de la UA.

En conjunt, el visitant pot accedir a seixanta-quatre tipus arquitectònics diferents que es van usar a la costa mediterrània durant la Guerra Civil i, mitjançant diferents representacions, conèixer com seria el seu estat original i present.

"Tota guerra, com tot període de pau, produeix les seues arquitectures, ja siguen per a protegir les persones (refugis) o per a defensar les ciutats (fortins). Durant el trienni de la Guerra d’Espanya (1936-1939) va ser executat, al llarg de la costa espanyola mediterrània (des de Cadis fins a Girona) i al costat de les carreteres d’accés a les principals ciutats, un sistema d’arquitectures i artefactes per a la defensa format de bateries de costa –BC–, búnquers –BK– i barracons militars –BM–. Quasi totes aquestes peces van ser construïdes per soldats i operaris del bàndol republicà. El conjunt dispers d’aquestes arquitectures per a defensar al litoral marítim s’anomena Mur Mediterrani (MM) per la semblança amb l’Atlantic Wall construït per l’exèrcit alemany al litoral nord d’Europa a començament de la Segona Guerra Mundial", detalla la presentació de l'exposició.

La síntesi del treball d’investigació fet (descobriment dels elements que hi va haver i que encara existeixen) i de documentació (alçament gràfic de les ruïnes) pretén testimoniar l’estat actual dels elements que queden del MM i contribuir a posar-los en valor com a conjunt patrimonial arquitectònic en memòria dels desastres de la Humanitat. Una nova sensibilitat postmoderna que, en comptes d’enaltir l’èpica heroica de les grans gestes, perpetua la vergonya dels actes que atempten contra la vida dels éssers humans.

Google+: http://google.com/+Culturaenlaua