Arranca el primer Certamen d'Experiències Científiques de la UA

La Universitat d’Alacant, conscient de la transcendència de la ciència en la societat i la seua aportació a l’estat del benestar, considera que la divulgació científica és imprescindible per a fomentar la valoració i l’apreciació de la ciència, sobretot entre els més joves. Per aquesta raó, diversos centres de la Universitat d’Alacant i la Delegació d’Alacant de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), amb la col·laboració de l’associació La Cívica-Escola Valenciana, convoquen el I Certamen d’Experiències Científiques Universitat d’Alacant.

El termini de lliurament s'ha ampliat fins al 15 de juny.

BASES

1. Finalitat: El Certamen té com a objectiu fomentar i estimular la divulgació científica i l’estima dels joves per la ciència. Està dirigit fonamentalment a la comunitat educativa i pretén promoure la realització i presentació d’experiències científiques per part d’estudiants.

2. Participants: Podran participar estudiants d’Educació Primària, ESO i Batxillerat de qualsevol centre educatiu de la província d’Alacant, en les següents categories:
a. Alumnat de 1r, 2n, 3r i 4t cursos de Primària,
b. Alumnat de 5é i 6é cursos de Primària,
c. Alumnat de 1r i 2n d’ESO,
d. Alumnat de 3r i 4t d’ESO,
e. Alumnat de Batxillerat.

El nombre màxim d’alumnes per cada experiment presentat serà de 6, coordinats per un màxim de 3 professors tutors.

3. Temàtica: Amb motiu de les commemoracions, el 2015, de l’Any Internacional de la Llum i les Tecnologies Basades en la Llum i de l’Any Internacional dels Sòls, la temàtica dels experiments haurà d’estar relacionada amb la llum i/o el sòl (terra) en qualsevol dels aspectes possibles: físics, biològics, químics, astronòmics, geològics, etc.

4. Pautes a seguir:
- Cada experiència científica haurà de presentar-se en un informe en un fitxer PDF segons el format adjunt d’un màxim de dos fulls DIN A4 a espai i mig o 3500 caràcters (sense comptar els espais), i il·lustrat amb fotografies originals de l’experiència, en format JPG i qualitat mínima de 300 ppp, en fitxer a part.
- A banda de l’informe, cada proposta adjuntarà un vídeo d’un màxim de 10 minuts, en format MP4 i grandària màxima de 200 Mb.
- La llengua vehicular del treball serà el valencià.
- Tots els materials necessaris per a dur a terme els experiments seran subministrats pels concursants, tot i que la Universitat d’Alacant assessorarà i hi col·laborarà en la mesura de les seues possibilitats, fet que l’organització haurà de valorar en cada cas.
- Els experiments seran seleccionats per una comissió d’experts.
- Els treballs seleccionats s’hauran d’exposar i explicar per part dels alumnes públicament el dissabte 14 de novembre de 2015 al matí, en una jornada ludicodidàctica de portes obertes en el campus de la Universitat d’Alacant i a la qual es convidarà els familiars i companys de centre de tots els participants.
- La demostració pública de l’experiència científica es podrà fer directament, si és el cas, o podrà consistir en una exposició dels resultats mitjançant l’elaboració d’un mural, un pòster o una presentació multimèdia, depenent de la naturalesa (entre 5-15 minuts, aproximadament).
- Per a l’exposició pública de l’experiència, els equips disposaran d’una taula de 50 x 130 cm i un mural de 100 x 200 cm (màxim). Els equips que ho necessiten disposaran també d’aules amb canó de projecció.
- Es premiaran les millors experiències científiques de cada modalitat, d’acord amb la qualitat, l’originalitat i la creativitat de les experiències proposades, la utilització de continguts interdisciplinaris i de materials casolans. També es valorarà la correcta adequació al cicle educatiu corresponent i la presentació i explicació dels experiments per part dels estudiants.
- Amb els projectes científics premiats, la Universitat d’Alacant publicarà una edició dels treballs premiats que es lliurarà als equips guanyadors.
- El professorat que tutoritze cada equip del Certamen d’Experiències Científiques podrà demanar un reconeixement de 20 hores de l’ICE de la Universitat d’Alacant.

5. La resolució de qualsevol circumstància no contemplada en aquestes bases queda a criteri de l’organització i del jurat. Per a més informació, cal enviar un correu a aula.ciencia@ua.es

6. La participació en aquest concurs implica l’acceptació d’aquestes Bases.

7. Inscripció: Els treballs s’hauran d’enviar des del 2 de març fins al 30 de maig de 2015 en format digital a aula.ciencia@ua.es i, a més a més, per correu certificat , indicant-hi:
“I Certamen d’Experiències Científiques de la Universitat d’Alacant”
a:
Aula de la Ciència
Vicerectorat de Cultura, Esports i Política Lingüística
Universitat d’Alacant
Apartat 99
03080 Alacant

Format i continguts d’inscripció:

• Títol del treball
• Nom i cognoms de l’alumnat concursant
• Nom i cognoms del professorat tutor de l’experiment