Saltar apartados

El lloc de tot gran començament (i final)

Crítica de l'exposició «Sobre el paper», que exposa el Museu de la Universitat d'Alacant (MUA) fins al 27 de febrer.

Per Minerva Sánchez

El lloc de tot gran començament (i final)

El MUA ens sorprèn aquesta vegada amb una alta dosi d'innovació i creativitat. I és que si la creativitat és donar solucions senzilles a problemes complexos, els quadres que formen la col·lecció del crític i exgalerista Tomás Ruiz responen molt bé a aquesta definició.

En «Sobre el paper» trobem llenguatges sorprenents que ens recorden que l'alta càrrega simbòlica d'una obra pot deixar més corprès que milers d'obres amb una perfecta recreació tècnica i, tanmateix, necessitades d'històries per a explicar. Aquesta col·lecció, que té com a denominador comú el minimalisme fet suport, destaca gràcies a la presència d'autèntiques obres d'autor.

D'aquesta manera trobem mostres de talent com la Febre CEN de José Maldonado, autor de qui, per cert, ha emergit la millor definició d'art (en el seu sentit contemporani) que he pogut llegir mai: «L'art ja no és més que resistència (fins i tot a sí mateix)». Aquesta definició queda totalment palesa en una obra en què els múltiples llenguatges de les disciplines de l'estètica i les ciències es contaminen, s'hibriden, s'alteren i fins i tot experimenten mutacions inquietants.

I sobre el paper en blanc i negre, Mavi Escamilla i La vie en rose (2006) toquen a la porta del pop art menys colorista per a recordar-nos que l'ésser humà és complex i problemàtic, i moltes vegades, venut a la cobdícia. I continuant amb les problemàtiques de l'ésser, parlem de Precipitats (2010), de Javier Velasco. L'artista ens transmet la seua visió peculiar sobre els desafiaments a què s’enfronten els artistes en el món de l'art avui dia, els quals es veuen obligats a «llançar-se al buit» per a oferir cada dia obres més innovadores i sorprenents.

No podem deixar d’esmentar també els escorços de Manuel Sáez, amb un depurat dibuix a mitjan camí entre el conceptual i el sensitiu; i també el del gran precedent del disseny gràfic a Espanya: Josep Renau. En la seua obra Estudis, qui va fer l’encàrrec del Guernica, aporta a aquesta col·lecció un dels retrats de la seua època berlinesa.

L'equilibri entre pintura i arquitectura d'aquesta exposició arriba de la mà de Francisco Sebastián i el seu Taller XXVIII (2003). La relació dels paisatges atmosfèrics i arquitectònics amb el seu peculiar estil urbà i industrial articulen un llenguatge molt actual, enigmàtic i reflexiu. I per a continuar amb la reflexió, Juan Genovés ens recorda la problemàtica de l'ésser humà com a ésser social, mentre que la infinitat de lectures dels seus quadres ens desorienta. No obstant això, l'obra ha d'haver complit la seua funció, ja que ell mateix afirma: «Quan tinc una idea per a un quadre i solament em fa pensar en una cosa, la deixe córrer».

Joan Castejón i la seua obra La carrera (1998) són la virtuosa cirereta d'aquesta exposició, ja que és capaç d’expressar l'univers en les vísceres de l'home a partir d'un domini excepcional del dibuix (quasi classicista). A més, amb una dimensió íntima i social, renunciant als rostres de les figures. I sense renunciar al rostre, però sí a les mirades, Juan Carlos Nadal i la seua obra Fragments ens recorda el paper d'espectadors que exercim davant els milers d'històries de personatges anònims i desdibuixats abandonats a la seua sort.

Finalment, és un orgull poder dedicar unes línies a una de les obres més fascinants que he pogut veure, no solament en aquesta exposició, sinó en molt de temps. Es tracta de Opening night (2012), una obra de Moisés Mahiques al més pur estil Jörg Immendorff. I és que aquesta imatge polièdrica és tot un exercici d'autoexploració i anàlisi. Trencant amb tot estatisme, Mahiques ens mostra la complexitat i multiplicitat de l'individu: que prové del caos, viu en el caos, i necessàriament es condueix ell mateix, de nou, cap al caos.

VEU Revista cultural de la Universitat d'Alacant


Revista Cultural VEU
Secretariat de Promoció Cultural i Lingüística
Universitat d'Alacant
Carretera Sant Vicent s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 9593

Fax: (+34) 96 590 3464

Twitter: https://twitter.com/culturaenlaua

Facebook: http://facebook.com/culturaenlaua

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464