Naia i Arkano en el Dia Internacional de la Ràdio

Crítica de Ferran Riesgo dels concerts celebrats el 13 de febrer a l'Amfiteatre de l'Aulari II.

Naia i Arkano en el Dia Internacional de la Ràdio

Dues celebracions simultànies van congregar els escassos assistents als concerts de divendres passat, 13 de febrer, en l'amfiteatre de l’aulari II: el tercer aniversari de la Ràdio Politècnica de la UA i la celebració del Dia Internacional de la Ràdio. Precisament per això, les celebracions van començar a les set de la vesprada, encara amb una mica de llum natural, i abans que Arkano i Dj Lex trepitjaren l'escenari vam poder escoltar una mostra dels diversos programes de la Politècnica, realitzats en directe des del mateix espai: una iniciativa dinàmica i original que, tanmateix, en general no va acabar de despertar l'interès de l'audiència.

A les nou de la nit, puntual, el jove raper Arkano saltava a l'entaulat resolt a animar un públic literalment congelat que en cap cas superava els trenta assistents. L'alacantí hi va posar ganes i va aconseguir resultats: en els cinquanta minuts que va durar el seu xou no va deixar de moure's, saltar, animar el públic i instar-lo a participar. Quasi en tot moment el va acompanyar un altre mc local, Santiuve (veu en Orjazzmic), que li va posar els cors, va cantar un parell de temes propis i fins i tot es va atrevir a interpretar un a cappella i una (breu) improvisació cap al final.

Arkano va saber traure partit dels seus dots d'improvisador i va dedicar quasi la meitat del concert a realitzar desafiaments amb ajuda del públic: rapejar amb paraules que li oferiren, a partir d'objectes que li mostraven, i fins i tot, tractar de conquistar amb rimes una xica del públic que, forçada a triar entre recompensar-lo fent-li una besada o amollant-li un pastís a la cara, es va decantar per la segona opció, i d’aquesta manera va ajudar a distendre una mica més l'ambient. L'altra sorpresa de la nit va ser un jove admirador del raper, que es va animar a pujar a l'escenari i improvisar una estoneta al costat del seu ídol.

Si Arkano va aconseguir, superant les circumstàncies, provocar alguna rialla i no pocs aplaudiments del públic, als xics de Naia els va anar manifestament pitjor. Des del principi van provar la seua qualitat musical, però amb prou feines van intercalar un «moltes gràcies» entre una cançó i la següent, i quan el cantant es va dirigir al públic va ser breu, sec i quasi hostil. La seua música, un folk lent i amb fort sabor local, va contribuir a refredar més encara les menys de quinze persones que quedaven assegudes a l'amfiteatre. Malgrat això i els problemes amb el so intern que els van acompanyar durant tot el concert, el concert no va ser dolent; el seu bon treball amb els instruments i una encertada versió dels veterans Al Tall els van fer mereixedors de l’aplaudiment de la concurrència.

És possible que tota la part negativa de la vetlada tinga a veure amb el fred que el públic i els músics vam haver de suportar. I és que, certament, la localització era atractiva i una elecció encertada per a una activitat oberta i llarga (més de quatre hores) com aquesta, però no en una nit del febrer més fred dels últims trenta anys a Alacant. Els músics de Naia ho van passar força malament, i les baixes temperatures, la passivitat i el tedi de grups i assistents es van anar retroalimentant fins a arribar a un final tristot i fluix per a unes actuacions que requerien, i mereixien, un ambient molt diferent.