L'Escriptura Material de Raúl Zurita pren el MUA

L'exposició «Raúl Zurita. Escriptura material» s'exposa al MUA com a part dels actes en homenatge al poeta xilè que la UA duu a terme organitzats pel Centre d'Estudis Iberoamericans Mario Benedetti, amb la col·laboració de la Direcció d'Afers Culturals del Ministeri de Relacions Exteriors de Xile i estarà oberta al públic fins al 2 de maig.

Comissariada per Ramón Castillo, curador d'art, l'exposició desplega els processos creatius del poeta i la seua recerca visual entorn de l'escriptura monumental. Segons afirma el comissari, Raúl Zurita ha sigut el primer poeta que ha realitzat un escrit amb avions al cel, i des d'aquest moment, el seu treball ha intentat superar el format i l’escala del full en blanc per a aventurar-se en noves possibilitats expressives i comunicacionals. A través de vídeos, obres originals i fotografies es podrà conèixer per primera vegada a Espanya la seua recerca creativa i la seua necessitat de superar els límits entre disciplines com la literatura i les arts visuals.

El material del procés de treball del poeta s'exposa en vitrines, en les quals es podran veure originals d'impremta, publicacions de Zurita traduïdes a diversos idiomes i es donarà a conèixer el llibre d'artista realitzat amb la galeria Flora Ars Natura i Taller Arte Dos Gráfico de Bogotà (Colòmbia), una edició limitada de 30 exemplars numerats, en els quals es dóna a conèixer l'escriptura al cel realitzada pel poeta al cel de Nova York l'any 1982. L'exposició inclou també quinze fotografies de les quinze frases del poema «La vida nueva», que es presenten al costat de quinze papers gofrats en els quals es lligen subtilment les quinze frases.

Aquesta exposició s'acompanya del llançament del llibre Raúl Zurita: escritura material, una publicació que ofereix un resum de la fortuna crítica del poeta, moltes imatges entorn de la seua recerca poètica i visual, els seus processos d'elaboració d'una publicació, i el registre de l'escriptura al cel de Nova York i el desert d'Atacama. Per primera vegada es mostren en una publicació els esbossos i escriptures relacionades amb el nou projecte d'escriptura monumental imaginat i planificat per Raúl Zurita per a ser realitzat sobre els penya-segats del nord de Xile. El llibre ha sigut finançat per la Universitat Diego Portals (Xile).

L'obra de Raúl Zurita

Les condicions socials i culturals que van irrompre amb el colp militar de l'11 de setembre de 1973 van fer que la sensibilitat i concepció del món es fracturaren per sempre. Per a Raúl Zurita (1950), a partir d'aquest moment, la poesia es va transformar en un refugi i l’única esperança per a superar la tragèdia personal i col·lectiva del país, cosa que implicava, segons ha referit, tornar a aprendre a parlar perquè cap dels models poètics i artístics precedents servien per a donar compte de la magnitud de la fallida històrica, política, psicològica i social que va significar la implantació de la dictadura.

Llibres seus com Purgatorio (1979), Anteparaíso (1982), Canto a su amor desaparecido (1985), publicats a Xile en plena dictadura i avui àmpliament reeditats i traduïts, van mantenir la continuïtat de la gran poesia xilena i marquen el començament d'una obra total que fondrà la història amb la natura, trencant amb les separacions entre gèneres artístics. El 1979 crea amb altres artistes el grup CADA, amb el qual va realitzar accions d'art de resistència política. A part dels llibres esmentats, escau recordar La vida nueva, (1994), Canto de los ríos que se aman (1995), INRI (2003) i Zurita (2011).

L'èpica de Raúl Zurita fa que el llenguatge, la paraula siga una manera de cobrir amb amor o desesper l'espai entre les solituds dels individus. En aquest sentit, el poeta assenyala un lector espectador que ha d'estar amatent als processos de la matèria poètica i sensible, que va de l'immaterial al material, instal·lant diferents punts de vista que reconeguen els estats, formats i escales d'una proposta que alterna el fonètic, visual i textual: des de la subtilesa del full escrit en braille, l'encuny sec sobre paper, l'original d'impremta fins a l'efímera escriptura amb fum al cel de Nova York (1982), el geòglif monumental al desert d'Atacama (1993) i el projecte d'escriptura titulat «Verás un mar de piedras» que ha sigut proposat pel poeta per a ser realitzat en els penya-segats del nord de Xile. Aquest projecte compta amb dibuixos originals del poeta, escriptura sobre fotografies dels penya-segats i noves fotografies preses l'any 2014.

Fitxer adjunt: Imatge de l''exposici