Nova sala d'exposicions en la Seu Ciutat d'Alacant

La Universitat d'Alacant té una nova sala d'exposicions a la Seu Ciutat d'Alacant. El nou espai expositiu ha estat batejat amb el nom Sala Juana Francés, en homenatge a la il·lustre artista plàstica nascuda a Alacant, perquè, tot i que que una part de la seua obra s'exposa permanentment en una planta del Museu d'Art Contemporani d'Alacant (MACA), encara no tenia a la ciutat una sala amb el seu nom.

El rector de la Universitat d'Alacant, Manuel Palomar, inaugurà la nova sala i la primera exposició que acollirà, titulada "Deu anys de l'Arxiu de la Democràcia", arreplega la trajectòria d'una iniciativa sorgida des de la mateixa Universitat d'Alacant.

El coordinador de l'Arxiu de la Democràcia, José M. Perea, explica que aquesta mostra consta de diversos plafons que expliquen el recorregut d'aquests primers anys de l'arxiu, a més del seu contingut, els seus principis i la seua filosofia. Va ser una iniciativa pensada per a la societat i comptant amb la mateixa societat, i fins ara ha rebut aportacions de prop de dos centenars de persones i associacions de tot tipus, gràcies a les quals s'ha constituït un fons documental especial dins de l'Arxiu General de la UA, que continua enriquint-se amb noves aportacions cada any. Testimonis escrits, gràfics, sonors i audiovisuals recullen els esforços que les dones i homes d'aquesta terra van fer per a recuperar les llibertats perdudes des de la victòria franquista del 1939, i especialment, les activitats desenvolupades en els anys de transició de la dictadura a la democràcia. D’aquesta manera s'ha assegurat la conservació de milers de documents, com també la seua restauració, catalogació i digitalització perquè hi puguen accedir tant investigadors com ciutadans, directament o per mitjà d'Internet.

Els plafons que integren la mostra són testimoni de l'activitat desenvolupada per l'arxiu, com exposicions que han recorregut i recorren totes les comarques alacantines, publicacions i col·laboracions amb altres entitats, i la incidència de l'arxiu en els diferents mitjans de comunicació.

JUANA FRANCÉS

Juana Francés va nàixer a Alacant el 1924 i va morir a Madrid el 1990, fa ara vint-i-cinc anys. Va començar els estudis artístics a l'Escola de Belles Arts de San Fernando de Madrid i viatja més tard a París amb una beca del govern francès per a acabar la seua formació. Els anys 1954, 1960 i 1964 representa Espanya en la Biennal de Venècia. El 1956 coneix l'escultor Pablo Serrano, amb el qual contraurà matrimoni. El 1957 funda, juntament amb Pablo Serrano, Antonio Saura i Manolo Millars, entre altres, el Grup El Paso, col·lectiu en el qual seria l'única dona, i per tant, un cas paradigmàtic en l'art contemporani espanyol d'avantguarda dominat pràcticament en exclusiva per homes. El 1960 forma part de l'exposició «Before Picasso, after Miró» en el Solomon R. Guggenheim Museum de Nova York; el 1961 en el Palais des Beaux-Arts de Brussel·les, i el 1962 en la Tate Gallery de Londres en l'exposició titulada «Modern Spanish painting». Aquestes dades evidencien que és pràcticament l'única artista espanyola que exposa a l'estranger en aquest període. Navega indistintament entre l'abstracció i la figuració, entenent els dos conceptes no de manera antitètica sinó complementària, i com a opcions diferenciades de plantejaments que tenen molt en comú. L'obra de Juana Francés és sempre molt personal i fàcil de reconèixer. En alguns períodes creatius, les seues obres revelen una postura crítica que arremet de manera simbòlica contra certs aspectes del sistema social imperant.

La Universitat d'Alacant compta amb una tesi doctoral sobre Juana Francés de l'autora Natalia Molins Navarro.

Fitxer adjunt: La nova sala d''exposicions Juana Francés-3097P1080153