Creen el primer curs de literatura popular 'Altea, ciutat de rondalla'

El professor de la Universitat d’Alacant Joan Borja, i la regidora de Cultura de l’Ajuntament d’Altea, Marga Riera, presenten el I Curs de Literatura Popular, sobre «Les Rondalles valencianes a l’escola». L’esdeveniment, organitzat per la Universitat d’Alacant i l’Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert amb la col·laboració de l’Ajuntament d’Altea, imbuirà la localitat d’un esperit de rondalla entre el 17 i el 19 d’abril, i té el suport de diverses entitats acadèmiques i culturals, entre les quals destaquen l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, la Casa de Cultura d’Altea, la Biblioteca Municipal Joan Fuster, el Palau Altea Centre d’Arts, la Facultat de Filosofia i Lletres de la UA, el Departament de Filologia Catalana de la UA, la Facultat d’Educació de la UA, el Grup d’Estudis Etnopoètics, la Seu Universitària de la Nucia, la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura, Aktes Factoria Cultural i Ràdio Altea.

La regidora Marga Riera ha volgut agrair a la Universitat d’Alacant i al conjunt de les institucions involucrades la implicació i la col·laboració que ha fet possible aquest I Curs de Literatura Popular a Altea. Ha explicat que el curs ja té més de 130 alumnes matriculats. I ha valorat: «L’alumnat que vindrà a Altea, essencialment joves universitaris i professionals de l’educació, tindran l’oportunitat de conéixer els atractius que ofereix el municipi. Qui coneix Altea sempre torna. I estic segura que els universitaris que acollirem no solament repetiran l’experiència, sinó que exerciran d’ambaixadors d’Altea com a centre de turisme cultural».

Per la seua part, Joan Borja s’ha encarregat de donar a conéixer l’origen, les característiques, el sentit i els continguts del curs. «El Curs de Literatura Popular respon a un encàrrec de Blai Senabre, el director d’Encontes (Festival de Narració Oral d’Alta que enguany celebra la 12a edició). És una proposta complementària, formativa i lúdica, sobre les possibilitats inesgotables que la literatura de transmissió oral ofereix per a encarar els reptes del sistema educatiu contemporani». La primera edició tractarà monogràficament sobre la figura d’Enric Valor i les seues trenta-sis Rondalles valencianes, que són sens dubte tota una referència en el cànon de les lletres valencianes contemporànies. «La idea és apostar per fórmules alternatives a les conferències o les classes tradicionals. Encetarem el curs, per exemple, fent un programa de ràdio en directe sobre «Vivències de Valor». I tenim també previstes converses a tres bandes, entrevistes, diàlegs, taules redones, tallers sobre com explicar contes, actuacions musicals, etc.».

D’acord amb aquesta filosofia, les propostes formatives del I Curs de Literatura Popular inclouen la participació directa de familiars, amics o editors d’Enric Valor, com ara l’editora Rosa Serrano, el fill de l’editor Joan Senent, o el mateix fill de l’escriptor, Enric Valor Hernández. També s’hi donaran cita alguns escriptors best sellers que, d’una manera o una altra, han coincidit a manipular el filó de les narracions populars valencianes en les seues respectives obres: és el cas de Carles Cano, Francesc Gisbert, Jordi-Raül Verdú o Joaquim González Caturla. I tot, conjugat amb professors universitaris de la Facultat d’Educació, especialitzats en el tractament de la literatura a l’escola (és el cas de Vicent Brotons, Anna Esteve, Vicent Vidal, Dari Escandell o Josep M. Escolano). Fins i tot, i com a colofó, s’ha programat (el diumenge, 19 d’abril, a les 12:30 h), 'Altea, ruta de la fantasia'.

Esment a part mereix la denominada 'Ruta de la fantasia', que l’historiador local Joan Vicent Martín Devesa durà a terme pels centres històrics d’Altea i d’Altea la Vella, a partir de textos d’Enric Valor i —també— del folklorista altea que el va antecedir: Francesc Martínez i Martínez. Precisament el mateix historiador Joan Vicent Martín Devesa és l’autor del llibre Els camins de l’aigua (sobre el patrimoni material i immaterial de la cultura de l’aigua a Altea), que es presentarà al Palau Altea Centre d’Arts el divendres, 17 d’abril, a les 20:15 h.

Els barrets de Valor

El I Curs de Literatura Popular conclourà amb una actuació en directe de Dani Miquel —autèntic fenomen del mercat discogràfic valencià per a públic infantil— sobre Els barrets de Valor. Serà els diumenge 19 d’abril, a les 12:30 h, a la plaça de Caixaltea d’Altea la Vella, coincidint amb la saborosa oferta de les jornades «Art i Cuina» que aquests mateixos dies tindran lloc a Altea la Vella.