Crítica de 'Moonrise Kingdom'

FITXA TÈCNICA
Títol: Moonrise Kingdom
Actors: Jared Gilman, Kara Hayward, Bruce Willis, Edward Norton, Bill Murray, Frances McDormand, Titlla Swinton, Jason Schwartzman, Bob Belaven, Harvey Keitel, Seamus Davey- Fitzpatrick
Gènere: Comèdia/drama
Director: Wes Anderson
Escriptor: Roman Coppola, Wes Anderson
Productor: Focus Features / American Empirical Pictures / Indian Paintbrush
Música: Alexandre Desplat
Fotografia: Robert D. Yeoman
País: Estats Units
Any: 2012
Durada: 94 min

UN AMOR MÉS ENLLÀ DE LES CONVENCIONS

Crítica de la pel·lícula Moonrise Kingdom, per José Manuel Payá

Cert professor de Filosofia ens va encomanar una vegada la tasca de donar resposta a la pregunta «què és l'art?» Els meus companys i jo vam tardar un temps a adonar-nos que no hi havia una definició satisfactòria i que qualsevol intent per obtenir-ne una acabava en una immensa limitació que deixava fora més aspectes dels que englobava. Com que el cinema és un art, resulta més que lògic pensar que el mateix se li pot aplicar. Què és, per tant, el cinema? Què es pot considerar cinema i què no? Òbviament hi ha una sèrie de normes, però com en qualsevol altre art, la seua mera transgressió per a buscar un efecte artístic concret sol acabar redefinint alguns aspectes del setè art, ampliant la seua concepció i fent la tasca de trobar una definició encara més complexa.

Arribats en aquest punt, un es preguntarà si és que s'ha equivocat i no està llegint una ressenya de Moonrise Kingdom, però no, pacient lector, tot això té un propòsit i és que ningú millor que el senyor Wes Anderson i el seu cinema per a servir d'excusa per a poder traure aquest tema a la llum. El fidel seguidor d'aquest atípic director sabrà a què es refereix qui escriu aquestes línies, i per als no iniciats en l'apassionant univers d'aquest geni del cel·luloide, confie que aquesta ressenya siga motiu suficient i detonant que encenga la metxa que conduïsca a descobrir el personal món d'aquest inestimable cineasta. La pel·lícula que ens ocupa és un bon exemple per a endinsar-nos en la visió de la vida d'Anderson, artífex, a més, entre altres, de la recent guanyadora de quatre premis Oscar, El gran hotel Budapest.

Ambientada en uns colorits anys seixanta, en què els tons ocres malden per imposar-se a la resta de la gamma, el film narra les desventures d'uns xiquets que escapen per a poder viure el seu amor prohibit per les convencions del món adult. A partir d’aquesta premissa, Anderson presenta una sèrie de colorits personatges que passegen per l'irreal escenari construït pel genial director. Des d'un Edward Norton monitor de campament a una Titlla Swinton en un dels seus papers més repel·lents, solament superat pel que interpreta en la interessantíssima Snow Piercer.

El magnífic guió coescrit entre Anderson i Roman Coppola té l'habilitat de comptar amb humor un tema seriós i amb seriositat situacions una miqueta humorístiques. A l'altura de qualsevol de les altres components de la filmografia d'aquest realitzador, Moonrise Kingdom ens transporta a un món vist a través del prisma de la infància. Els xiquets protagonistes serviran de punt de vista a l'espectador i ens mostraran una realitat aparentment seriosa i blindada com un conjunt de convencions que fa aigües per més que els adults s'entesten a ocultar-ho.

La fotografia, a càrrec de Robert D. Yeoman, que ha col·laborat en diverses ocasions amb el mestre Anderson, constitueix un dels principals atractius de la cinta, amb els tons pastel que són tan habituals en els universos proposats per aquest singular director. A més, la magnètica banda sonora proposada per Alexandre Desplat –un altre habitual del realitzador– i el bon criteri a l'hora de situar la càmera, confereixen al film un acabat redó.

En definitiva, poc s'ha dit en aquesta ressenya que faça autèntica justícia a aquesta delícia de film. Per tant, propose al lector que, si per un o per altre dels aspectes esmentats ha sentit la més petita curiositat, no es perda l'oportunitat de gaudir de la projecció d'aquest esplèndid film el dijous 21 de maig de 2015 en la sala audiovisual de la Biblioteca General de la Universitat d'Alacant.

Dins del cicle, titulat “Guerra de sexes”, Moonrise Kingdom es podrà vore dijous 21 de maig. Totes les projeccions de cicle són en versió original amb subtítols en castellà, sempre precedides d'una presentació per un professor de la Universitat d'Alacant o crític de cinema i tenen lloc dijous a les 16:00 en la Sala Audiovisual de la Biblioteca General de la Universitat d'Alacant. Será a les 16 hores, amb entrada liure y comptará amb la presentació per experts en cinema.