Homero Aridjis a la UA

La Universitat d'Alacant rep la setmana vinent a l'escriptor Homer Aridjis, un dels intel·lectuals mexicans de major prestigi, que protagonitzarà una sèrie d'activitats organitzades pel Centre d'Estudis Iberoamericans Mario Benedetti i la Seu Universitària Ciutat d'Alacant, amb la col·laboració de la Fundació Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, la Cátedra Vargas Llosa i l'Ambaixada de Mèxic a Espanya.

El dilluns, 2 de novembre, a les 10.00 hores, es presentarà en el CeMaB el portal que ha elaborat sobre la seua obra la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, sota la direcció de Aníbal Salazar Anglada (Universitat Ramon Llull) i Laurence Pagacz (Université Catholique de Louvain). En la presentació intervindrà el professor Aníbal Salazar, que realitzarà una introducció a l'obra del poeta, i el mateix Homer Aridjis, que parlarà sobre la seua obra i recitarà alguns poemes. El dimarts 3 de novembre a les 20.00 hores l'autor farà un recital de poesia en la Sala de Conferències de la Seu Ciutat d'Alacant (Calle Sant Fernando, 40).

Homer Aridjis Fuentes (Contepec, Michoacán; 6 d'abril de 1940) és un poeta, novel·lista, activista ambiental, periodista i diplomàtic mexicà. Aridjis ha publicat 47 llibres de poesia i prosa, molts d'ells traduïts a quinze idiomes. Aridjis va publicar el seu primer llibre, el poemari Els ulls desdoblegats, en 1960, i un any després veuria la llum La tomba de Filidor, pel qual Octavio Paz ho qualificaria de “el millor poeta jove de Mèxic”. La seua obra ha sigut reconeguda amb importants premis literaris a Mèxic, Itàlia, França, Sèrbia i els Estats Units.

Fundador de l'Institut Michoacano de Cultura, Homer Aridjis va exercir el càrrec d'ambaixador del seu país a Suïssa, Holanda i, entre 2007 i 2010, davant la UNESCO. En 1985, preocupat per la creixent contaminació a Ciutat de Mèxic, va fundar i va presidir el Grup dels Cent, plataforma ambientalista que ha comptat amb la participació d'intel·lectuals de primer nivell, com Octavio Paz, Juan Rulfo, Elena Poniatowska, Miguel León Portilla, Leonora Carrington, Rufino Tamayo, Manuel Álvarez Bravo, Francisco Toledo, Margaret Atwood, Alejandro Jodorowsky, Seamus Heaney, Gabriel García Márquez, Augusto Monterroso, Álvaro Mutis, J.M.G. Li Clézio, Günter Grass i Allen Ginsberg.