Cultura amb el 25-N

El Vicerectorat de Cultura, Esports i Política Lingüística col·labora amb els actes institucionals del 25-N, declarat per l'ONU com a Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona. Teatre, performance, jornades i exposicions són algunes de les activitats que formen part dels actes institucionals de la UA contra la violència de gènere.

La Sala Aifos acull el 17 de novembre la inauguració de l'exposició "Memorables, insignes i intrèpides 1870-1931", que I tracta sobre la història de dones que van lluitar per a canviar les seues vides de submissió per llibertat, drets i justícia. Són biografies que quasi ningú coneix, la qual cosa demostra "la ignorància generalitzada que sobre aquests temes té la nostra societat".

La mostra, organitzada per l'associació Museu dels Drets i els Fets de les Dones, recorda a aquestes dones, que van ser "memorables, perquè són dignes de memòria; insignes, perquè les admirem per la seua excel·lència i singularitat; intrèpides, perquè no van témer al perill" La data fa referència a l'inici del concepte "feminisme com a sinònim d'emancipació" i perquè en aquests anys "les dones s'organitzen col·lectivament per a convertir la discriminació de gènere en drets de ciutadania".

L'associació convida als visitants a participar, mitjançant una urna en la qual poden deixar escrites les seues reflexions sobre "el que queda per fer, comentar el que els ha pareci do l'exposició, corregir algun error o aportar noves fonts i dades rellevants." D'igual manera, qui ho desitge pot deixar el seu e-mail per a rebre informació sobre l'Associació Museu de Fets i Drets de les Dones (AMHDM), d'on ha sorgit la idea d'aquesta exposició.

Amb motiu del 25-N i dins de les activitats de Sant Albert Magne, a la Facultat d'Òptica exposarà la mostra "Investigadores en la llum i en les tecnologies de la llum", a proposta de la Unitat d'Igualtat de la Universitat d'Alacant. Podrà visitar-se del 23 de novembre al 22 de desembre. Amb aquesta iniciativa, es pretén visibilitzar el treball de les dones dedicades a la ciència i reivindicar el paper que han exercit, especialment en els estudis relatius a la llum.

A més, la Seu Ciutat d'Alacant acull els dies 24 i 25 de novembre les jornades "Mentre dormíem: visualitats extremes enfront de la violència de gènere i el feminicidi". A través de diferents xarrades, les jornades pretenen mostrar com artistes llatinoamericanes i espanyoles han desafiat totes les formes de mirar el cos femení, subvertint la seua invisibilitat, generant vincles de sensibilització en l'opinió pública i brindant una oportunitat única per a desarticular els rols i els estereotips de gènere en les seues creacions artístiques de videoart. L'art contemporani pot servir com a altaveu per a denunciar qüestions socials i possibilitar aproximacions innovadores al tema de la igualtat.

El Paranimf de la Universitat d'Alacant serà l'escenari, el dia 24 de novembre, de 016 Exercici fallit per a dones, a càrrec del Teatre Al Vent i Teatre de la Pesambre. L'obra gira entorn "la incertesa, la perplexitat, la incomprensió, la sorpresa, l'angoixa, la solitud, el desamor, la por, la desil·lusió, la mort són conseqüències que s'amaguen darrere de la violència de gènere".

El 25 de novembre, dins dels actes centrals, l'Aula de Teatre i l'Aula de Dansa de la UA faran una lectura dramatitzada de 'Carta de qui no sap estimar'. Serà en la sala multimèdia de Rectorat, a les 12.15 hores.

Fitxer adjunt: memorables