LAS CONSECUENCIAS DE LA VENGANZA

FITXA TÈCNICA
Títol: Oldboy
Actors: Choi Min-sik, Yu Ji-tae, Kang Hye-jeong, Ji Dae-han, Oh Dal-su, Kim Byeong-ok,Lee Seung-Shin, Yun Jin-seo
Gènere: Thriller
Director: Park Chan-wook
Escriptor: Park Chan-wook, Hwang Jo-yoon, Im Joon-hyung (Còmic: Nobuaki Minegishi)
Productor: Show East Co. Ltd
Música: Cho Young-wuk
Fotografia: Chung Chung-hoon
País: Corea del Sud
Any: 2003
Durada: 120 min.

Les conseqüències de la venjança

Una crítica de Jose Manuel Payá

Un amic em va parlar una vegada d’aquesta pel·lícula i recorde que simplement em va dir “no et puc explicar de què va: has de veure-la.” Després de molt de temps, després d’haver-la vist finalment, vaig entendre el perquè d’aquestes paraules. I és que Oldboy no és una d’aquelles pel·lícules precisament fàcils d’explicar sense revelar aspectes de la trama que és preferible descobrir durant el visionat.

Aquesta pel·lícula de Park Chan-wook arranca amb una premissa molt interessant: un home és segrestat i reclòs en una habitació durant anys sense saber a què obeeix aquesta reclusió. Amb els anys, la incertesa i la solitud portaran al desafortunat protagonista a perdre progressivament el judici alhora que una idea potent sorgeix en la seua ment: venjança.

Explicar molt més sobre la sinopsi implicaria, com ja s’ha referit, revelar punts clau de la trama, i això només contribuiria a desmillorar l’experiència en visionar la pel·lícula. Com a punts interessants, cal dir que el film arranca in media res, i ens ofereix una frenètica escena on el protagonista sosté un altre personatge en les altures sense saber l’espectador què està passant exactament. A aquest punt, s’hi tornarà més endavant en la trama per a carregar-lo amb un significat radicalment diferent del que l’espectador pressuposa en una primera instància.

Formant part de la seua “Trilogia de la Venjança”, Park Chan-wook ens presenta una història tortuosa, plena de girs inesperats, amb trames sòrdides i personatges desequilibrats a causa de diferents patiments provocats per factors aleatoris de la vida que acaben condicionant les seues existències. Ens trobem amb personatges diversos, perduts entre una gentada, alienats entre la multitud, atrapats en submons d’una sordidesa inquietant que fa que aquesta pel·lícula no siga apta per a tots els estómacs.

El cineasta Spike Lee va dur a terme la seua pròpia –i fallida– versió d’aquesta pel·lícula de culte i, encara que va aportar algunes idees bastant interessants i va ser més fidel en aspecte al manga que dóna origen a l’argument que la versió coreana, en conjunt acaba per resultar un intent fracassat. I és cert que té, per exemple, un plantejament interessant en la reinvenció del pla seqüencia de la lluita del protagonista contra tota una horda de matons, i la trasllada a tres plantes diferents d’un edifici en un pla seqüencia lateral homenatge a l’original, però també té altres pla seqüencia, com el del salt enrere del final que, malgrat la brillantor tècnica que té, acaben resultant ridículs i deixen en un nivell pueril els plantejaments morals de l’original.

En definitiva, Oldboy és una pel·lícula molt recomanable, però al mateix temps molt difícil de digerir per el que té d’impactant el seu argument. Solament és apta per a gent disposada a tot i que no siga impressionable fàcilment.

Oldboy es va projectar el 5 de novembre a les 16:00 h a la Mediateca de la Biblioteca General de la Universitat d’Alacant.